Kaunis Iron tar stort steg mot eldrivna lastbilar

Vintern 2021 testade Kaunis Iron eldrivna lastbilar på 32 ton. Nu står det klart att fordon på 74 ton ska testas under 2023, och gruvbolaget känner tillförsikt i att uppnå en oförändrad totalvikt mot dagens dieseldrivna lastbilar på 90 ton.

Nu ska Kaunis Iron testa eldrivna lastbilar på 74 ton.

Nu ska Kaunis Iron testa eldrivna lastbilar på 74 ton.

Foto: Kaunis Iron och Volvo lastvagnar

Pajala2022-09-06 08:00

Målet är att malmtransporterna ska vara fossilfria 2025.

– Vi är inne i fas 3 där vi ska gå mot en skarp prototyp. Vi vet att vi nu fokuserar på batteridrivna elbilar, där den tekniska utvecklingen har kommit längst, även om vi följer utvecklingen av till exempel vätgasdrift, säger Lars Wallgren, logistikchef vid Kaunis Iron.

undefined
Lars Wallgren.

Projektet med att elektrifiera transporterna i det arktiska klimatet drivs i samarbete med Vattenfall, Volvo lastvagnar och Wist last och buss.
– Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt. Det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster, säger Wallgren.

Kaunis Iron satsar en halv miljard på projektet. Nästa steg tas alltså under 2023.

– Vi kommer att påbörja nästa fas på 74 ton och vi siktar på 90 ton. När vi i januari och februari 2021 testade en första ellastbil i vårt klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt på området hos vår partner Volvo lastvagnar, säger Lars Wallgren.

undefined
Arbetet pågår med att specialanpassa lastning och lossning.

– Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet vid Volvo lastvagnar.

Arbetet med att lösa laddinfrastrukturen pågår. Planen är att bygga en laddanläggning i Junosuando.

– Tillgång till fossilfri el, välfungerande högspänningsanläggningar och laddinfrastruktur för eldriven transport är avgörande för att säkerställa en hållbar gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef tung industri, Vattenfall.

undefined
Kaunis Iron har även planer på att ställa om gruvbrytningen.

Även möjligheter att specialanpassa lastning och lossning undersöks.

– En övergång från diesel till eldrift presenterar både möjligheter och utmaningar i fordonsunderhåll och drift, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord vid Wist last och buss.

Kaunis Iron har även startat arbetet med att ställa om till fossilfri gruvbrytning, exempelvis borriggar, lastare och truckar. Åtgärder som enligt Kaunis Iron kan spara ytterligare 25 000 ton koldioxid per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!