Så påverkar Northvolts kris den gröna omställningen

Northvolts kräftgång skakar om den gröna omställningen. Men batterijättens kris kommer inte sänka de industriprojekt som planeras i Norrbotten.

Linda Nilsson, vd vid Norrbottens handelskammare.

Linda Nilsson, vd vid Norrbottens handelskammare.

Foto: Per Pettersson

Norrbotten2024-09-14 21:00

Nyheten i korthet

  • Northvolts ekonomiska problem påverkar inte de industriprojekt som planeras i Norrbotten, enligt representanter från näringslivet, politiken, forskningen och regeringen.
  • Trots bilindustrins svacka anser Linda Nilsson, VD för Norrbottens handelskammare, att grundbultarna i Northvolts koncept fortfarande är starka och att företaget gör rätt i att anpassa sig till marknaden.
  • Regeringens samordnare Kristina Alvendal anser att motgångar för enskilda företag inte kommer att försena den pågående omställningen, men påpekar att långa väntetider på myndighetsbeslut kan påverka investeringsviljan.

Det menar de representanter för näringslivet, politiken, forskningen och regeringen, som NSD pratat med under tisdagen. 

undefined
Linda Nilsson, vd vid Norrbottens handelskammare.

Linda Nilsson, vd vid Norrbottens handelskammare, är varken förvånad eller överdrivet orolig över Northvolts kris.

– Northvolt är en "start up" i en industri som inte finns i Sverige. Med en extremt kort tidsplan har man byggt upp anläggningen. Att tro att allt skulle gå felfritt hela vägen, det är nog aningen naivt, säger hon.

Bilindustrin är i en svacka, vilket bland annat drabbat Northvolts huvudägare Volkswagen. Men ingenting har förändrats när det gäller grundbultarna i konceptet, anser Linda Nilsson.

– Elektrifieringen, digitaliseringen och automationen är centrala i omställningen och för att vi ska nå FN:s klimatmål. Det är inte heller första gången som bilindustrin hamnar i en nedgång. Det är klokt av Northvolt att dra i handbromsen och anpassa sig till produktionsmöjligheter och efterfrågan.

Finns det en risk att Northvolts kris skapar ett tvivel på omställningen och att investerare drar öronen åt sig?

– Jag tror inte det. Finansiärerna har redan gjort sin riskanalys. Det är en fördel att vara först ut, men samtidigt en stor risk. Tittar man i ett globalt perspektiv så kommer det vända. Northvolt är en ny industri som, precis som gruv- och stålindustrin gjort i alla år, tills vidare kommer anpassa sig till ett nytt marknadsläge.

undefined
Linda Wårell är biträdande professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet.

– Marknadskrafterna styr, säger Linda Wårell som är biträdande professor i nationalekonomi vid LTU, om Northvolts inbromsning. Hon tror att batterifabrikens varsel hänger ihop med lågkonjunkturen och en svikande elbilsförsäljning.

– Utan att veta exakt vilka Northvolts kunder är kan vi inte säga helt säkert vad som är orsaken, men troligen drar de i handbromsen på grund av att deras kunder drar i handbromsen.

Att Northvolts kräftgång skulle påverka andra industriprojekt som H2GS eller SSAB:s stålverk håller Linda Wårell för osannolikt.

– Det känns långsökt, men en mer utbredd lågkonjunktur kommer påverka alla industrisatsningar, gröna eller inte.

undefined
Claes Nordmark har inte fått några signaler om att H2 Green Steel har några problem.

Bodens kommun har investerat tungt i H2 Green Steels etablering och har därmed en liknande sits som Skellefteå. Men kommunalrådet Claes Nordmark (S) ser inga anledningar till att Northvolts kris ska smitta av sig.

– Först och främst är det tråkigt att Northvolt har problem. Många vill klumpa ihop alla industrietableringar i norr till en, men så funkar det inte. De har sina egna förutsättningar och ett projekts problem kan inte automatiskt kopplas till de andra. Vi är inne i en helt ny tid av industrialisering, och varje sådan fas har sina egna utmaningar. Och vi får heller inga oroande signaler från H2 Green Steel. Allt flyter på enligt tidsplan för dem, och även kommunens bygge av infrastrukturkorridoren rullar på.

Claes Nordmark poängterar att Boden inte bara sitter med ett kort på hand.

– När vi väl har järnvägen och tekniskt vatten på plats så har vi fler företag modell större som också vill in på Boden Industrial Park.

undefined
Kristina Alvendal, regeringens industrisamordnare leder ett accelerationskontor som ska påskynda omställningen.

Regeringens samordnare Kristina Alvendal som leder det nyöppnade accelerationskontoret som ska påskynda industriomställningen vill inte kommentera Northvolt specifikt, men säger att motgångar hos ett enskilt företag inte kommer att försena den pågående omställningen.

– Där tror jag istället att det är viktigt att ta med sig att tiden är ett problem, oavsett om det är riskkapital eller statliga bolag. Om ett företag måste vänta 6–10 år på ett myndighetsbeslut så påverkar det investeringsviljan i Sverige, säger hon. 

Alvendal har reagerat på debattörer som menar att omställningen inte är något som Sverige borde fortsätta med.

– Jag har observerat den debatten, men då anser jag att man har missat vad vi håller på med. Det är som att säga att vi ska fortsätta med postit-lappar istället för digitalisering. Det tåget har redan lämnat stationen.

Men har du förståelse för att det uppstår frågor när det går knackigt för ett stort projekt som Northvolt?

– Absolut, de frågorna är fullt förståeliga, men de fanns också vid IT-boomen men i dag är det ingen som kan tänka sig ett liv utan smartphone.

Samtidigt var det många bolag som gick under när IT-bubblan sprack.

– Och det tror jag kommer att hända i arbetet med den gröna omställningen också, att en del affärsidéer och en del företag kommer att ha det knepigt eller inte klara sig. Men det vill jag inte koppla till Northvolt.

undefined
H2 Green Steels stålverk är ett av symbolprojekten för den gröna omställningen.
undefined
Batterijätten Northvolt är i kris och planerar omfattande personalneddragningar i fabriken Northvolt ett i Skellefteå.
undefined
Northvolt Ett, Skellefteå. Northvolt varslar. 20240909.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!