Dubbelspår och andra investeringar i Malmbanan inom en snar framtid är krav från LKAB för att bolaget ska kunna lösa råvarutransporter till framtida gröna industrier. Även ett slutförande av Norrbotniabanan och satsningar på viktiga vägar har i debatten lyfts upp som centrala, exempelvis förbättring av E 10 och omledningen av E 4 vid Skellefteå.
Enkäten, som gått ut till samtliga riksdagspartier, består av fem olika frågor. Den här frågan formulerades så här:
Den nya infrastrukturplanen presenterades i juni. Bland annat innehåller den satsningar på Malmbanan, men LKAB anser att de kommer för sent. Vilka stora infrastruktursatsningar anser ni är viktiga för att svara upp mot industriernas behov? Finns det satsningar som bör prioriteras upp gentemot infrastrukturplanen? Hur ska det i så fall finansieras?
Så här svarar partierna:
CENTERPARTIET
Vi anser att mer satsningar motsvarande dessa kan göras om staten ger Trafikverket i uppdrag att genomföra dem med annan finansiering än direkt över den årliga statsbudgeten. Transporter måste bli effektivare vilket kräver ett bättre samspel mellan olika transportslag. Med bättre kapacitet och prioritering för intermodala transporter, det vill säga gods som transporteras på flera olika sätt under sin resa, skulle järnvägen kunna avlasta och stärka åkerinäringen genom att det långväga godset i större utsträckning transporteras på räls. Genom att göra det möjligt för tyngre fordon att rulla på vägarna skulle vi göra stora klimatvinster samtidigt som näringen skulle spara miljontals kronor. Trafikverket presenterade under våren år 2019 en utredning som visar att det går att låta längre lastbilar trafikera en stor del av det svenska vägnätet. På relativt kort sikt kan 450 mil väg öppnas för längre transporter.
KRISTDEMOKRATERNA
Att Trafikverket tvingats sänka hastigheten på vissa vägar är ett bevis på att det satsas för lite på nödvändigt underhåll. Vi vill att det skapas ett sammanhängande godsstråk genom Sverige, från gruva och skog i norr till hamnar och broar i Göteborg och Malmö. Andra exempel på viktiga satsningar är att bygga Ostkustbanan klar med dubbelspår, nya isbrytare, ökat stöd till enskilda vägar och 5 G. Ett projekt som vi däremot inte vill se är höghastighetståget. Det är en gökunge och planeringen bör avbrytas snarast. Denna besparing gör att vi har utrymme med andra mer angelägna satsningar.
LIBERALERNA
Behåll Bromma och bygg ut Arlanda. Det är viktigt för norra Sverige. Vi är skeptiska till höghastighetsbanan i södra Sverige på grund av den osäkra finansieringen och att den riskerar att slå ut allt annat. Viktigare är att förbättra underhållet av det befintliga järnvägsnätet i syfte att bygga bort flaskhalsar. Längre och tyngre transporter ska tillåtas på väg och järnväg. Det minskar klimatpåverkan genom färre transporter, men kräver också att upprustningen av det så kallade BK4-vägnätet genomförs. Bättre att öka vägunderhållet än att Trafikverket tvingas sänka hastigheten. Vad gäller finansieringen och skötseln av de enskilda vägarna bör den ses över, bland annat är upphandlingen av vinterväghållningen ett stort problem.
MILJÖPARTIET
Miljöpartiet vill satsa stort på överflyttning från väg till räls. Det gäller både människor och gods. För industrins utveckling är dock godstrafiken kanske allra mest intressant. Här vill vi satsa mer än vad regeringen gör!
MODERATERNA
Vi prioriterar gods- och pendlingsflöden för jobb och tillväxt i hela landet. Vi väljer att prioritera underhåll av både väg och järnväg. Vi väljer bort höghastighetståg och kommer vid ett maktskifte stoppa det fortsatta arbetet med dessa. Vi har i pekat ut ett antal flaskhalsar och satsningar som är särskilt prioriterade, exempelvis Västra stambanan mellan Alingsås- Göteborg, Nya Ostkustbanan, Oslo- Stockholm, Hjulstabron i Mälaren, fyrspår Uppsala- Stockholm, Värmlandsbanan och Malmbanan. Moderaterna delar LKAB:s uppfattning att satsningen på Malmbanan kommer alldeles för sent. Vi vill bygga ut Malmbanan med dubbelspår Luleå - Boden och dubbelspår Kiruna – Narvik.
SOCIALDEMOKRATERNA
Den nya nationella planen, som regeringen presenterade den 13 juni, omfattar totalt 881 miljarder, det är den största infrastruktursatsningen i modern tid. Som en del av den satsar vi rekordmycket på järnvägsunderhåll, närmare 165 miljarder för drift och underhåll, där bland annat Malmbanan ingår. Utöver den görs stora satsningar på Norrbotniabanan, stambanan genom övre Norrland, Luleå central och E4 förbi Skellefteå. Utöver det kommer vi att utreda dubbelspår mellan Luleå och Boden samt ytterligare satsningar på Ostkustbanan som också kommer de norra industrierna till del.
SVERIGEDEMOKRATERNA
Sverige är beroende av väl fungerande transporter. Vi är motståndare till att plöja ner mångmiljardbelopp i höghastighetsbanor som kan komma på plats först långt in i framtiden. Detta i ett läge där svensk järnväg närmast står inför systemkollaps. Resurserna behöver fördelas dit de bäst behövs, nämligen till förbättrat underhåll och för att bygga bort flaskhalsar. Bekymret med hastighetssänkningar på grund av bristande vägunderhåll pekar även det på att det är viktigt att stärka underhållet av befintligt vägnät över hela landet.
VÄNSTERPARTIET
Järnvägens godskapacitet måste stärkas med utbyggda och upprustade spår. Vi föreslår 170 miljarder kronor mer än regeringen till investeringar i ny järnväg för de kommande tolv åren. Vi vill färdigställa Norrbotniabanan hela vägen till Luleå och dubbelspåret från Gävle till Härnösand till senast 2030. Vi vill rusta upp Malmbanan och skapa mötesplatser och sträckor med dubbelspår. För sträckan Luleå-Boden är behovet akut då det i princip är en förutsättning för att H2 Green Steel ska kunna komma igång enligt plan. Vi vill upprusta den 110 mil långa Inlandsbanan från Gällivare till Kristinehamn och att det byggs ett industrispår mellan Svappavaara och Kaunisvaara. Investeringar i infrastruktur är en i huvudsak statlig angelägenhet. Vi vill inrätta en statlig investeringsbudget tillsammans med viss lånefinansiering.