Vi träffar åtta av de drygt 20 elever som pluggar med Bolidenprofil.
Det är representanter från alla tre årskurser och de program som är utvalda; de praktiska el- och energi, fordons- och transport och industriteknik samt det teoretiska teknikprogrammet.
Deras röster ger en samstämmig bild av varför Bolidenprofil är så populärt.
– Det är en extremt bra möjlighet att få in en fot i arbetsvärlden. Det händer mycket som är spännande i Gällivare och som det känns nu vill jag stanna här, säger Edvard Mosesson, som går trean på el- och energiprogrammet.
Hans klasskamrat Johan Jannok ser fram emot att gå direkt till ett jobb vid Bolidens Aitikgruva efter examen.
– Jag jobbar med anrikningsel och får i princip jobba så mycket jag vill när jag är ledig, säger han.
När eleverna blir antagna får de ett anställningsnummer vid Aitik och är garanterade ett välbetalt sommarjobb.
– Det är klart att det är skönt att ha sommarjobbet klart. Sedan ökar det ju chansen till anställning efter gymnasiet, säger Freja Nilsson Springare, som går första året på teknik.
– Man hade ju hört mycket bra om Bolidenprofil. Samma förmåner som de anställda och sommarjobb, det spelade in när jag valde. Man får erfarenhet och blir attraktiv för många företag, säger Lukas Carlsson, andraårselev vid teknikprogrammet.
Albert Johansson tar examen på teknikprogrammet till våren.
– Det är bra att utbildningen är så bred. Jag har bland annat jobbat på labbet och med miljöprovtagning.
Arunrat Phatsutthara hade turen att få en reservplats. Hon går tvåan i industriprogrammet.
– Jag har jobbat i svetsverkstaden. Ett roligt jobb som jag gärna vill ha, säger hon.
Ellie Dagbro tar examen på teknikprogrammet och har planer på att söka vidare till universitet. Hon konstaterar att hon har många möjligheter.
– Man är ju inte låst vid att jobba på Boliden så det kan ju bli LKAB eller något annat företag också. Jag tänker jobba ett eller ett par år och sedan får vi se vad jag utbildar mig till. Jag har inte bestämt mig för vad jag vill göra ännu, säger hon.
Åtta elever tas in varje år. Samordnaren Roger Isaksson Pirtti, som var med när verksamheten startade 2013, uppger att det ledigt kunde vara det dubbla.
– Bolidenprofil har varit populärt ända från start och har väldigt gott rykte. Vissa år har vi haft fler tjejer än killar. Det känns kul, säger han.
Eleverna är garanterade minst sex veckors sommarjobb med avtalsenlig lön och upp till 15 veckors praktik. De gör också regelbundna besök i verksamheten och får en god inblick i arbetet.
– Vi börjar i gruvan i årskurs ett, sedan blir det kross och anrikningsverk i tvåan och avslutningsresan i trean går till smältverket i Skellefteå Rönnskär och Kankbergsgruvan. Vi följer så att säga malmens väg, säger Roger Isaksson Pirtti.
Eleverna går även ett antal specialutbildningar som synkar med Bolidens verksamhet och Aitikgruvans behov. Bland annat läser man CAD, ett tekniskt ritprogram, och genomför säkerhetsutbildningar.
– Säkerhetstänket är grundläggande och oerhört viktigt. Varje år genomför vi säkerhetsutbildning med personalen i Aitik och då bjuder vi även in elever, säger Britt-Marie Persson, HR-strateg vid Aitik.
Hon uppger att samarbetet med skolan är viktigt för företaget.
– En jättebra rekryteringsbas för oss. Vi ser att eleverna är väl förberedda när de kommer ut i arbetslivet. Men vi ser också gärna att de pluggar vidare och kanske kommer tillbaka till oss som ingenjörer eller med andra specialkunskaper. Boliden jobbar i ett automationsprojekt med autonoma (förarlösa) bergtruckar, där tekniken är bevisad tillförlitlig i andra gruvor sedan en längre tid.
Anna Viltok, lärare i matematik och teknik, ser stora fördelar för eleverna.
– Man ser hur de växer när de får med sig erfarenheter från arbetslivet, och hur de delar med sig av det till sina klasskamrater. Samarbetet är en stor förmån för skolan, säger hon.
Eftersom trycket är stort och Boliden har ett stort rekryteringsbehov pågår ett arbete med att utöka Bolidenprofilen. Dels med fler program, exempelvis VVS, ekonom eller samhälls, och dels att öka intaget av elever.
– Vi för diskussioner om det. Och även om vilka möjligheter Boliden har att stötta lärare och yrkesvägledare med exempelvis fortbildning, säger Britt-Marie Persson.