Stora prisskillnader på publik elladdning

Priset för att tanka en elbil på station skiljer sig stort – och det är inte bara vilken laddoperatör du väljer som spelar in.

"Olika abonnemang och annat kan påverka priset för att ladda elbilen publikt", säger Sofia Linder, branchorganisationen Mobility Sweden.

"Olika abonnemang och annat kan påverka priset för att ladda elbilen publikt", säger Sofia Linder, branchorganisationen Mobility Sweden.

Foto: David Thunander

Norra Sverige2023-01-10 18:00

Normalt har de olika laddoperatörerna samma prissättning för publik laddning över hela landet, enligt chefekonom Sofia Linder, branschorganisationen Mobility Sweden. 

Men å andra sidan är det nästan det enda som är lika. Priset mellan olika laddoperatörer skiljer nämligen mycket. Dessutom finns en rad olika parametrar som gör att priset på en och samma station varierar stort. Spelar in gör till exempel hastigheten på laddningen, där snabbast kostar mest. 

– Sedan kan olika abonnemang och annat påverka priset, säger Sofia Linder.

Att tanka via app är exempelvis oftast billigare än att betala med kreditkort, liksom med ett abonnemang istället för utan. Enligt Circle K:s hemsida kostade till exempel i slutet på december deras snabbaste alternativ, att ladda med 150-300 kW:s ultrasnabbladdare, 9,39 kr per kWh vid engångsbetalning och en krona lägre om köpet gjordes via app. 

Samtidigt kostade enligt OKQ8s hemsida deras långsammaste så kallade destinationsladdning 3,40 kr per kWh för kunder med OKQ8 företagskort och 4,42 kr per kWh med kreditkortsläsare, medan priset för snabbladdning med 150 kW var 7,49 per kWh oavsett betalningssätt. 

– Å andra sidan brukar laddoperatörernas prissättning inte vara lika fluktuerande som bensin- och dieselpriserna utan ligga fast längre tidsperioder. Detta då de ofta låst sina kontrakt till vissa priser hos energibolagen, som i sin tur risksäkrat sina kontrakt, säger Sofia Linder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!