Så mycket stål har H2 Green Steel sålt i förväg

Efter att ha redovisat ännu en mångmiljardorder har H2 Green Steel nu bindande avtal på 40 procent av den volym vätgasbaserat stål som bolaget kommer producera i sin första fas. Ytterligare avtal finns – men de är hemliga tills vidare.

Så här kan stålverket i norra Svartbyn se ut när det är färdigbyggt. Illustrationen är framtagen av H2 Green Steel.

Så här kan stålverket i norra Svartbyn se ut när det är färdigbyggt. Illustrationen är framtagen av H2 Green Steel.

Foto: H2 Green Steel

Norra Sverige2023-07-06 07:00

– Jag skulle säga att intresset är större än förväntat, säger Karin Hallstan, presschef vid H2 Green Steel.

Sedan drygt ett år tillbaka har 60 procent av volymerna varit tecknade i så kallade "term sheets", motsvarande avsiktsförklaring. Därefter har H2 Green Steel konverterat en stor del av dem till bindande kontrakt på mellan fem till sju år, uppger Hallstan.

– Vi har ett bra "case" och det finns ett stort intresse hos många företag att ställa om. Många av dem jobbar mot en tidslinje runt 2030.

undefined
Karin Hallstan , presschef vid H2 Green Steel.

I sin första fas, från starten i slutet av 2025 till runt 2030, räknar H2 Green Steel med att producera 2,5 miljoner ton stål per år. Därefter ökar produktionen till fem miljoner ton per år, vilket motsvarar 2,5 procent av EU:s totala produktion.

Det senaste avtalet som redovisats är den tyska bilkomponenttillverkaren ZF, som tecknat ett avtal över sju år värt 18 miljarder kronor.

Övriga kundavtal som är publika: Scania, Mercedes Benz, BMW, Bilstein, Marcegaglia, BE Group, Cargill, SPM Midlands och Adient. Tillsammans motsvarar de leveranser på cirka en miljon ton stål. Värdet är oklart eftersom det inte anges i de flesta av avtalen.

Finns det fler avtal som inte är publika?

– Mindre än en handfull. Jag kan dessvärre inte säga något om värdet eller volymerna på dem. Men jag kan dock säga att de största avtalen är kommunicerade.

undefined
ZF är ett tyskt företag med verksamhet i 32 länder och med 165 000 anställda.

De bindande avtalen är värdefulla för H2 Green Steel, eftersom de stärker projektet och gör det lättare att knyta upp ytterligare investerare och få attraktiva lån från banker. 

Bland de kunder som presenterats hittills finns många företag som antingen kopplats ihop med projektet från start, exempelvis som finansiärer, eller har kopplingar till dessa företag. 

Är det de lågt hängande frukterna som ni plockat nu, blir det svårare framöver att teckna avtal?

– Jag skulle inte beskriva det så. Snarare är vi väldigt genomlysta av de kunder som presenterats hittills, i vår förmåga och vad vi kan leverera. De är krävande och det har inte varit enkelt att nå hit. Vi tror i stället att det kan bli enklare framöver att nå kunder, när de ser att företag som BMW och Mercedes gått före.

undefined
Industriområdet där H2 Green Steel ska bygga stålverk och vätgasfabrik färdigställs allt mer. I augusti ska de första byggnaderna börja resas.

Har ni något mål i hur mycket ni ska ha sålt innan produktionsstart?

– Hittills har det handlat om att sälja de volymer som våra intressenter, långivare med flera velat se. Men kontrakt som skrivs längre fram tror vi kan bli mer lönsamma och vi vill inte sälja för mycket i förväg, säger Karin Hallstan.

H2 Green lutar sitt resonemang mot att EU-kommissionen i dag har frågan om fria utsläppsrätter på sitt bord. När de fasas ut från år 2034 kan värdet på det gröna stålet öka.

– Vi tror att det är ett mycket sannolikt scenario.

Om ni inte klarar att leva upp till de tidiga avtalen, finns det ekonomiska risker för er då?

– Avtalen är inte skrivna på det sättet. De är mer inriktade på möjligheter.

Vilka är de stora frågorna från kundhåll som ni stöter på? Är de oroliga över hur ni ska lösa malmleveranserna, till exempel?

– Vi har fått många pusselbitar på plats på slutet. Miljötillståndet är det viktigaste. Vi har presenterat elavtal och vi har fått tilldelning av den effekt vi behöver inledningsvis. Vi kommer att lösa malmfrågan också. När vi är redo kommer vi att tala om vilka som blir leverantörer av malm.

H2 Green Steel har i spekulationer den senaste tiden kopplats ihop med Dannemoragruvan, där bolaget Grängex fått tillstånd att producera en miljon ton järnmalm per år.

– Det jag kan säga att vi behöver en järnmalmsprodukt i form av pellets. Det går inte att säga något om specifika leverantörer, säger Karin Hallstan.

Men det är knappast någon hemlighet att H2 Green Steel i första hand vill köpa sin järnmalm av LKAB. Det skulle ge lägst klimatavtryck och innebära att man köper från ett lokalt företag.

Något avtal har dock inte skrivits.

I en twittertråd som LKAB:s presschef Anders Lindberg låg bakom för en tid sedan dök Karin Hallstan upp med en kommentar, vilket resulterade i en diskussion duon emellan och en möjlig öppning i förhandlingsklimatet.

Men det är inget som Karin Hallstan vill kommentera.

– Jag uppskattar Anders pedagogiska och konstruktiva sätt. Det är dock andra personer i bolagen än han och jag som kommer vara inblandade om ett avtal skrivs. Med det sagt tror jag på en lösningsorienterad dialog framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!