De pendlar 40 mil för att jobba

Piteåborna Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson pendlar 40 mil enkel för att ta sig till jobbet i Kiruna. ”Det skulle inte gå att byta till ett vanligt jobb nu”.

Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson bor i Piteå men pendlar till Kiruna för att jobba för LTH, en underleverantör till LKAB. "Jag var tveksam i början men nu skulle jag aldrig byta tillbaka", säger Niklas Lundgren.

Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson bor i Piteå men pendlar till Kiruna för att jobba för LTH, en underleverantör till LKAB. "Jag var tveksam i början men nu skulle jag aldrig byta tillbaka", säger Niklas Lundgren.

Foto: Simon Olofsson

Norra Sverige2023-01-04 18:00

Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson är maskinförare på LTH Traktor AB, underentreprenör till LKAB. LTH har cirka 350 anställda och är en av Kirunas största arbetsgivare. Två gånger i månaden pendlar de drygt 40 mil enkel väg mellan Piteå och Kiruna för att arbeta.

– Jag trivs bra med att jobba så här. Lönen är bra och vi har mycket ledig tid. Jag var tveksam i början men nu skulle jag aldrig byta tillbaka, säger Niklas Lundgren.

undefined
LTH Traktors huvudbyggnad i Kiruna.

Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson började på LTH under 2022. Niklas jobbade tidigare som godsförare i Piteå.

– Har kört gods i 16 år och ville göra något nytt. Fick tips om att jobba där uppe och tänkte att jag testar, säger han.

Kristian bodde tidigare i Arvidsjaur men har nu flyttat till Piteå och började på LTH efter att ha muckat från lumpen. Både Kristian och Oscar började som praktikanter vilket sedan övergått till fast anställning. Nu jobbar de sju dagar uppe i Kiruna för att sedan vara lediga sju dagar i sträck. När vi träffar dem har de precis gått av ett sjudagarsskift och har kommit hem till Piteå. Niklas har svärföräldrarna uppe i Kiruna och bor hos dem när han arbetar, medan Oscar och Kristian bor på det boende som LTH disponerar över.

undefined
På söndagarna går pendlingen till och från Kiruna. Där jobbar Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson sjudagars, vilket sedan följs av sju dagars ledighet.

– De har personalboende som erbjuds till anställda som pendlar. Det påminner mycket om ett studentboende. Det är rum i korridor med delat kök och vardagsrum. Det finns 26 rum och det är alltid fullbelagt, säger Kristian Nurmi.

Alla tre trivs bra i Kiruna och känner sig väl mottagna bland kollegorna, både på LTH men också på LKAB.

– LKAB är jättebra att ha att göra med, även när man inte jobbar direkt åt dem. Vi jobbar för en underleverantör men vi är som en i LKAB-gänget. Det är trevligt, säger Kristian Nurmi.

undefined
Med sju dagars ledighet varannan vecka finns mycket tid över till privatlivet. "Det blir mycket ledigt samtidigt som lönen är bra", säger Kristian Nurmi.

Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson jobbar alla 9-timmarsskift. På fritiden försöker de leva som vanligt, med fritidsintressen, umgänge och träning.

– Jag ser hockey, kollar F1 när det är säsong, är ute och promenerar och umgås med familj och vänner där uppe. Jag försöker skapa ett så pass normalt liv där uppe som möjligt. Nu tänkte jag att jag ska lära mig åka slalom, säger Niklas Lundgren.

Trots att alla tre bor i Piteå är det ingen av dem som samåker. Förutom att de jobbar olika skift gör familjeliv och andra aspekter att de kör själva upp till Kiruna.

undefined
Kirunagruvan.

– Vi går olika skift och därför är det svårt att passa in. Min son åker till sin mamma på söndagar också, så jag måste åka efter klockan 18. Det blir lite kämpigt när man sedan börjar 05:00 på måndag, men det går bra, säger Niklas Lundgren.

– Jag samåker med min kusin i Arvidsjaur och åker förbi där i veckor, och så kör han förbi Piteå under två veckor. Vi varvar på det sättet, säger Kristian Nurmi.

Höga drivmedelspriser gör att kostnaderna för pendlare ökar. Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson lägger cirka 4000 kronor var i månaden på att ta sig till jobbet. Utöver höga priser tillkommer risker med dåligt vinterföre och tung trafik på vägarna.

– Den här årstiden är besvärlig. Det är mörkt och snörök och dåliga vägar. E10 har blivit riktigt dålig, säger Niklas Lundgren, och får medhåll av Kristian Nurmi.

– Det är många som pendlar och alla kör E10. Det är en vältrafikerad väg med mycket tung trafik, säger han.

undefined
De höga drivmedelspriserna slår hårt mot pendlare och utöver detta tillkommer risker såsom dåligt vinterföre, tung trafik och vilt på vägarna. Kristian Nurmi, Niklas Lundgren och Oscar Isaksson tycker däremot att lönen och perioderna av ledig tid gör pendlingen värt det.

Ingen av dem har ännu råkat ut för någon olycka på vägarna, men Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson är medvetna om riskerna med att köra långa sträckor till och från jobbet.

– Vi har klarat oss än så länge, men det är nog mest en tidsfråga innan något händer. Folk gör många vansinniga omkörningar och det finns vilt på vägen. Det är ganska vanligt att det händer olyckor efter vägarna. Det händer och kommer fortsätta att hända.

Trots höga bränslepriser och riskerna ute på vägarna vill varken Niklas Lundgren, Kristian Nurmi eller Oscar Isaksson byta bort sin tillvaro mot ett jobb hemma i Piteå.

undefined
Sammanlagt lägger Niklas Lundgren, Kristian Nurmi och Oscar Isaksson cirka 4000 kronor var i månaden på drivmedel för att ta sig till jobbet. Utöver detta tillkommer kostnader för boende och mat.

– Trots kostnader för bränsle, mat och boende är lönen fortfarande väsentligen högre än jag hade i Piteå. Det är klart att det är en stor del av motivationen, säger Niklas Lundgren.

– Det skulle vara svårt att byta till ett vanligt jobb nu. Man har blivit bortskämd, säger Kristian Nurmi.

– Jag skulle inte heller byta. Vi får också otroligt mycket ledig tid. Man hinner mycket när man är ledig en hel vecka i sträck, säger Oscar Isaksson.

Arbetspendling/Kiruna

Kiruna kommun räknar med att cirka 2000 personer arbetar i Kiruna men är skriven på annan ort. Dels handlar det om jobb kopplade till gruvan, antingen hos LKAB eller underentreprenörer. Dels handlar det om byggjobb kopplade till stadsomvandlingen. En mindre andel hör också till besöksnäringen.

Första delen av stadsomvandlingen beräknas vara klar runt åren 2035–2040.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!