Trafikverkets utredning inför upphandlingen av Arlanda-Arvidsjaur-Gällivare, där statistik för åren 2015–2019 använts, föreslår en något högre nivå än vad som egentligen motiveras av resandet, just med anledning av kommande industrisatsningar.
Upphandlingen görs i årsskiftet och ska träda i bruk i oktober 2023. Flygplatschefen Michael Gustafsson vill gärna att Trafikverket tar ytterligare höjd.
– Vi är inte riktigt nöjda. Vi känner redan i dag av arbetspendlingen, och vi tror att det blir ännu mer. Bygget av Hybrit kommer att sammanfalla med den kommande upphandlingsperioden. Sannolikt behövs experter och specialister av olika slag, där vi av erfarenhet vet att flyget är nödvändigt, säger Gustafsson.
Samtidigt har de senaste åren varit stökiga, med Nextjets konkurs och pandemin. I dag är det estländska bolaget Nordica som flyger sträckan.
– Ett visst mått av ödmjukhet måste man givetvis ha. I första hand siktar vi på att nå siffror som motsvarar ett normalt resande, säger Gustafsson.
Lapland Airport är beredskapsflygplats och har en utvecklingsplan klar, med scenarion för fler och större flyg. Där finns färdiga planer för bland annat utbyggnad av stationsbyggnad och parkering, närliggande industritomter och behov av nya vägar.
Mest aktuellt är en förlängning av landningsbanan.
– Det är väl den satsning som ligger närmast till, säger Michael Gustafsson.
För Kiruna Airport har länge funnits planer på expansion. Swedavia har bland annat gjort en framstöt för att få bygga ett hotell inom flygplatsens område.
– Vi har en masterplan och långsiktig prognos där vi tar höjd för X gånger 10 000 fler resenärer, men pandemin kom emellan och har satt ett jack i branschen. Därför är det inte tidssatt, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef.
Hotell, samt utbyggda terminaler och bagageanläggningar för att klara en ökad kapacitet, är investeringar som på längre sikt kan bli nödvändiga, tror Fredriksson.
– Det är flaskhalsar som vi behöver bygga bort. När får framtiden utvisa.
SAS trafikerar Kiruna-Arlanda på kommersiell basis. På kortare sikt har flygplatsen en tät dialog med LKAB, Esrange, kommunen, besöksnäringen och andra större aktörer i Kiruna. Likaså med flygbolagen, för att kunna planera in extra trafik, uppger Andreas Fredriksson.
– Det här arbetet är ständigt aktuellt. Att flygplatsen ska ha ett kompetent trafikprogram är vår viktigaste fråga.
Pajala Airport har ett pågående arbete med att utöka utrikeshallen, ett behov som är kopplat till besöksnäringen. Om Kaunis Irons planer på att utöka gruvbrytningen blir verklighet tror flygplatschefen Robert Pettersson att inrikestrafiken behöver fler stolar. Sträckan Pajala–Luleå ska upphandlas igen under 2023.
– Luftfartsverket har ett motsatt scenario men deras underlag är från 2019. Nu tycker jag att konjunkturen och intresset närmar sig hur det var på Northland Resources tid, säger han.
Pettersson öppnar också för att Pajala Airports strategiska läge mellan flygplatserna Gällivare, Kiruna, Kittilä och Rovaniemi, kunde innebära att flygplatsen uppgraderas till beredskapsflygplats, något som innebär utökade öppettider.
– Om man ser på behovet av att samordna insatser kring exempelvis skogsbränder, tillgängligheten för ambulansflyg och att ha en samverkan med Finland så är det absolut en möjlig utveckling.
Arvidsjaur ligger på samma linje som Gällivare, och här kan tillförordnade flygplatschefen Ralf Lundberg rapportera om en trafikutveckling som är positiv.
– De här sista månaderna har varit riktigt bra. Vi räknar med att årets trafik kommer att vara nästan i nivå med 2019 innan pandemin.
Biltestverksamheten i Arvidsjaur och Arjeplog har påverkats något av pandemin, bedömer Lundberg.
– Det har ändå flutit på bra, tycker jag. Det är en viktig verksamhet för oss, givetvis och vi räknar med att den håller sig på minst samma nivå. I övrigt räknar vi med en utökad chartertrafik från Tyskland vintertid, och vi behöver rekrytera personal för att svara upp mot den. Vi behöver gå från 29 till 33 anställda.
Några större investeringar eller satsningar på anläggningen är inte inplanerade de närmaste åren.
– Vi har behov av fler verkstadslokaler men den satsningen blir inte det här året i alla fall. Det vi gör är mer av underhållskaraktär, säger Ralf Lundberg.