LKAB: Åtgärderna för Malmbanan kommer för sent

Förstärkning av transportkapaciteten på Malmbanan och nya isbrytare. Det är några av satsningarna i norra Sverige som regeringen lyfter i den nya infrastrukturplanen. Men LKAB anser att åtgärderna kommer för sent.

Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen ska förstärkas för att möjliggöra tyngre tåg.

Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen ska förstärkas för att möjliggöra tyngre tåg.

Foto: Adtranz

Norra Sverige2022-06-13 11:59

Förslaget för den nya tolvårsplanen för 2022–2033 presenterades på måndagen. Den har tidigare varit ute på remiss, och flertalet av satsningarna är kända sedan tidigare.

Viktiga prioriteringar som berör norra Sverige och de stora industriella satsningarna är främst förstärkningen av Malmbanan, dels sträckan Kiruna–Riksgränsen, och dels Svappavaara– Kiruna, som möjliggör tyngre tåg. Även förlängning av ett antal mötesstationer ingår.

undefined
E 4:an ska dras förbi Skellefteå.

Regeringen tillför även ytterligare pengar för påskyndad utbyggnad av Norrbotniabanan sträckan Dåva–Skellefteå och åtgärder på Luleå centralstation, samt ett partiellt dubbelspår på en sträcka mellan Boden och Luleå.

När det gäller vägsatsningar prioriteras bland andra Förbifart Skellefteå efter E 4, och satsningar efter tre sträckor på E 10.

Satsningen på Luleå hamn är känd sedan tidigare. Nu finns även finansiering för två nya isbrytare med i planen.

undefined
Isbrytaren Atle är ett av fartygen som är stationerade i Luleå. Nu ska nya isbrytare köpas in.

– Det är både glädjande och viktigt att regeringen så tydligt fortsätter satsningarna i norr mitt i den industriella omställningen som nu pågår. Det vi tillsammans här skapar är viktigt både för länet, landet och planeten, säger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för S i Norrbotten.

Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) välkomnar beskedet.

– Det är viktigt att regeringen svarar upp mot den starka utvecklingen här uppe. Det känns lite som en ny giv jämfört med tidigare. Här finns även ett flertal satsningar inom norra Sverige. Det är väldigt klokt av regeringen, säger han.

undefined
Fredrik Lundh Sammeli (S).

För H2 Green Steel är förstärkningar av järnvägen och sjöfarten av central betydelse.

– Det här är fantastiska nyheter både för vår satsning och för den industriella gröna omställningen i norr, säger presschefen Karin Hallstan.

H2 Green Steel har tidigare aviserat att man vill köpa malm av LKAB, men kapacitetsbegränsningar på sträckan mellan Kiruna och Gällivare har av LKAB angetts som försvårande för leveranser. Efter det här beskedet bör inga hinder finnas, anser H2 Green Steel.

– Det här innebär att det som tidigare framförts som begränsande kan avfärdas, säger Karin Hallstan.

undefined
Karin Hallstan, presschef vid H2 Green Steel.

LKAB är positiv till att Malmbanan nu prioriteras, men anser att det krävs ännu mer och i raskare takt för att svara mot bolagets och andras behov i framtiden.

– Det är bra att Malmbanan rustas upp. Vi har som bekant haft stora problem med bland annat urspårningar och 500 inställda avgångar per år. Samtidigt kan vi se att det här är projekt som ligger väldigt långt fram i tiden. Det här är bra åtgärder, men det krävs mer för att få någon reell kapacitetsökning på Malmbanan tidigare än på 2030-talet, säger Niklas Johansson, kommunikationsdirektör.

undefined
Niklas Johansson, LKAB:s kommunikationsdirektör.

LKAB ska analysera vidare och planerar ytterligare dialog med Trafikverket.

– Vi behöver diskutera de här sakerna med Trafikverket. Vad tänker de utöver de större projekt som namnges, vad mer kan göras. Malmbanan är ett problem redan idag och en flaskhals för framtida möjligheter, säger Johansson.

De planerade åtgärderna mellan Kiruna och Svappavaara löser inte problemen med hela sträckan Kiruna–Gällivare, anser LKAB.

– Kapacitetsbegränsningen mellan Kiruna och Gällivare och vidare ner till Luleå är ett jätteproblem för oss redan idag och de aviserade åtgärderna ser inte ut att öka kapaciteten förrän på 30-talet. Som sagt, vi hoppas att Trafikverket kan göra mer, säger Johansson.

Infrastrukturplanen

Ett urval.

Järnväg , Malmbanan:

Kiruna–Riksgränsen Stax 32.5 ton

Svappavaara–Kiruna Stax 32,5 ton

Murjek, förlängning mötesstation

Harrträsk, förlängning mötesstation.

Stambanan genom övre Norrland: 

Sävastklinten–Norra Sunderbyn ny mötesstation och partiellt dubbelspår

Norrbotniabanan: 

Umeå–Dåva ny järnväg

Norrbotniabanan Skellefteå–Luleå ny järnväg

Väg/sträckor alt åtgärd.

E4

Förbifart Skellefteå

E10

Avvakko–Lappeasuando

Morjärv–Svartbyn

Kauppinen–Kiruna mötesseparering

Sjöfart

Luleå hamn farled

Nya isbrytare

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!