– Vi ser två stora problem. Utbildningarna klarar inte trycket och intresset för chaufföryrket är svagt bland dagens unga. Det här är en allvarlig situation som kan slå mot hela samhället, säger Magnus Brevemark, ordförande i Luleå näringslivs branschråd för infrastruktur och transport.
Problemet är flera år gammalt, men situationen förvärras hela tiden. Det gäller inte bara norra Sverige, utan även nationellt och faktiskt även stora delar av Europa. Uträkningar i branschen visar att Sverige behöver 50 000 nya chaufförer de närmaste tio åren. Och för ett knappt år sedan lamslogs transporterna i Storbritannien, vilket bland annat ledde till matvarubrist.
– Jag tror ingen riktigt vet varför den här situationen har uppstått. En del är att yrket spretar. Kör du paketbil så handlar jobbet till stor del om kundbemötande. Kör du långstyrningar med tyngre transporter kanske du inte pratar med en enda människa. Ändå är det samma yrke. En annan del är att när kravet på yrkesförarbevis kom 2016 blev det mer komplicerat för företagen i Sverige att klara rekryteringen, säger Magnus Brevemark, som har en bakgrund på logistikjätten DHL som platschef för norra Sverige.
I dag är han avdelningschef vid LKAB, vars planer på Hybrit och Reemap i hög grad berörs av chaufförsbristen. På tisdagen medverkar han vid arrangemanget Tillväxtfokus Luleå, där flera olika aktörer inom branschen möts för att diskutera problemet och ta fram konkreta lösningar.
– Initiativet är mycket bra. Vi måste sluta prata om vad "man" och nån" borde göra. Alla vi som berörs måste göra något med gemensamma krafter.
En undersökning gjord av TYA (transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) visar att över hälften av transportföretagen i Norrbotten haft svårt att rekrytera det senaste året.
Att arbetslösheten i norr är lägst i Sverige försvårar situationen. Att arbetsmarknadsutbildningarna från Arbetsförmedlingen ligger nere på grund av en tvist kring upphandlingen gör den än värre. Men även när de återupptas måste utbildningsmöjligheterna vässas, anser Magnus Brevemark.
– Utbildningssidan har haft svårt att modernisera sig. Man måste titta mer på webbaserade utvägar, snabbspår och förenkla möjligheterna att omskola sig från B-förare till C-förare (från lättare till tyngre transporter, vår anm).
– Söktrycket till utbildningarna har ökat men det skulle behövas fler utbildningsplatser, säger Sandra Peterson, regional projektledare vid TYA.
Ett tungt ansvar faller även på branschen, menar Brevemark.
– Jag hör ingen ungdom i dag prata om att "jag drömmer om att bli chaufför". Det är heller inte så enkelt att det handlar om en bra lön. Branschen måste bli bättre på att visa upp sig och vilka fördelar yrket har. Exempelvis att komma ut tidigare i skolan. Visst, många ensamvargar söker sig till jobbet, men jag vet också att företag jobbar med gemensamma aktiviteter.
Det är något som Lindströms Transport i Luleå, som även äger och driver Kiruna bilfrakt, anammat.
– Vi är ute i skolan tidigt för att bygga relationer. Vi har jobbat så de senaste sex, sju åren men nu intensifierar vi det arbetet. Vi jobbar också hårt med vår företagskultur och hur vi hanterar medarbetare, hur vi kan bli en del av deras livspussel och behov i vardagen. Ju bättre vi tar hand om personalen, desto större möjligheter att nyrekrytera, säger Andreas Lindström, vd vid Lindströms transport.
Han vittnar om utmaningarna.
– I Malmfälten är det riktigt svårt. I Kiruna är det i princip omöjligt att hitta en chaufför. Vi har i båda bolagen rekryterat från Slovakien, Irland och Polen. Men i Kiruna finns inget boende att erbjuda.
Företaget har 90 anställda.
– Vi har haft en tillväxttakt de senaste åren på 10-15 procent, så med rörligheten på personalsidan behöver vi rekrytera 10-15 chaufförer per år, säger Andreas Lindström.
Tillväxtfokus Luleå är en satsning som det kommunala näringslivsbolaget Luleå Business Region driver inom projektet Kompetensstegen för att samla olika aktörer och hitta lösningar för utbildning och rekrytering i kritiska branscher. Byggbranschen var först ut, i april. Vid tisdagens event i Vetenskapens hus står transporter och chaufförbristen i fokus.
– Vi jobbar tillsammans med branschen för att skräddarsy nya lösningar, säger Linda Björk, affärsutvecklare vid LBR.