Svaren kommer från Bolidens kommunikationschef Klas Nilsson, SSAB:s Malin Blank, kompetensförsörjning och HR-utveckling och LKAB:s Annika Nilsson, chef för avdelningen kompensation och förmåner.
Hur ofta är lönen en knäckfråga för att rekrytera?
LKAB: Lönen är en viktig del i helheten men vi tappar generellt inte intressanta kandidater för att vi inte kan erbjuda en bra lön.
Boliden: Det går inte att säga, men det är ovanligt i vårt fall.
SSAB: Oftast är det inte lönen som är knäckfrågan i våra rekryteringar. Snarare lockas kandidater av ett totalpaket bestående av:
- Våra övriga erbjudanden med arbetstidsförkortning, friskvård, möjligheter till utveckling inom företaget och framför allt SSABs fossilfria resa
- Hur mycket man kan arbeta hemifrån eller vara på plats fysiskt
- Trygghet och stabilitet
Hur ofta har ni gått miste om en rekrytering på grund av löneläget?
LKAB: Se svar ovan.
Boliden: Även här är det svårt att ge en uppskattning. Vi upplever att vi har ett stort intresse för de tjänster vi erbjuder, sedan kan det naturligtvis finnas enskilda situationer där en arbetssökande väljer en annan arbetsgivare av olika anledningar.
SSAB: Skulle inte säga att det är ett stort problem men det händer. Men oftast är SSAB:s övriga erbjudande och förmåner samt andra värden såsom vår fossilfria resa, en stabil arbetsgivare och projekt med högre syften som lockar. SSABs fokus på att ställa om och minska sitt klimatavtryck har väckt stort intresse och ses av många som värdefullt och ansvarstagande.
Facket Sveriges ingenjörer är förvånade att lönegapet mellan ingenjörer i norr och söder inte verkar minska, vad ser ni för förklaringar till detta?
LKAB: Vi delar inte den bilden, utifrån våra jämförelser med övrig processindustri och övriga landet så förhåller vi oss på ett bra sätt lönemässigt, historiskt sett har det alltid varit skillnader mellan storstäder och övriga landet.
Boliden: Vi tillämpar individuell lönesättning baserat på prestation och arbetets svårighetsgrad. Ingångslönerna för nyexaminerade har en tydlig nivåskillnad.
SSAB: Avstår från att svara.
Hur ser ert rekryteringsbehov av ingenjörer ut? Och hur ser rekryteringsunderlaget ut?
LKAB: Det är en viktig grupp för oss, vi rekryterar många ingenjörer inom olika kategorier.
Boliden: Vi har naturligtvis behov av olika typer av ingenjörer inom t.ex. automatisering, robotisering och från bergutbildningar. Vi upplever dock att vi kan rekrytera de kompetenser vi vill, däremot ser vi naturligtvis gärna att fler söker sig till denna typ av utbildningar generellt.
SSAB: Vi har ständigt behov av kompetens och framöver med SSAB:s fossilfria resa kommer den att öka. Särskilt efterfrågan på ”teknikingenjörer” under kommande år kommer att vara relativt stort givet de nya investeringar vi har framför oss i Luleå (och övriga sajter). Ny teknik och investeringar i en transformation kommer innebära ett behov av ingenjörskompetens.
Folk stannar hos oss i snitt i 17 år så vi har inte haft så mycket rörelse. Med en annan arbetsmarknad kommer vi se en annan rörlighet.
Är det mer regel än undantag att ni letar rekryteringar utanför Sverige?
LKAB: Nej, men vi ser ett ökat intresse från internationella kandidater vilket kan ha en koppling till vår kännedomskampanj och ett ökat intresse för vår strategi & transformation.
Boliden: Då vår verksamhet i Sverige främst är knuten till Norr- och Västerbotten är det också vår utgångspunkt i rekryteringar. Därutöver arbetar vi naturligtvis med intern rörlighet över landsgränser och vårt traineeprogram drar till sig ett stort internationellt intresse så alla delar förekommer.
SSAB: Till nuvarande produktionsverksamhet rekryterar vi nästan uteslutande från Sverige. För att hitta till exempel projektledare som ska vara med och bygga upp nya mini-mills/elektrostålverk rekryterar vi dock brett från hela Europa då flera kompetenser inte går att hitta i Sverige/Norden eftersom vi inte har några mini-mills/elektrobaserade stålverk här.
Vi har dock hittat en mix av människor i mestadels Sverige och Finland med mycket internationell erfarenhet från projekt i utlandet som vi kunnat fånga in och anställa. Det innebär att vi ändå idag har en majoritet av de nyanställda till projektet från Norden men med internationell erfarenhet.