Vi träffar honom i Kulturens hus i Luleå i samband med att konferensen Demo North hålls, där frågor kopplade till de gröna industrierna och samhällsomvandlingen står på agendan.
– Jag studerade i Umeå 1982-85 och slås av vilken skillnad i stämningen det har blivit i regionen. Då var det flyttbidrag till södra Sverige som gällde, och kom man söderifrån och pluggade i norr skulle man tillbaka direkt skolan var avslutad. Nu är det en enorm energi och framtidstro här. Fantastiskt, säger Lars Olof Nilsson.
Även efter studierna har han följt norra Sverige nära. Han fick anställning vid industrijätten Trelleborgs finansavdelning 1988, samtidigt som bolaget köpte upp 90 procent av aktierna i Boliden.
– Jag blev lite av en ambassadör för norra Sverige. Jag var till Skellefteå stup i kvarten och besökte bolagets gruvor kontinuerligt. Under tolv år levde jag med Boliden nära inpå skinnet. I fyra år satt jag i Bolidens styrelse.
I slutet av 1990-talet sålde Trelleborg större delen av sitt innehav i Boliden och år 2000 upphörde Lars Olof Nilssons kontakt med företaget.
– Det var så klart upp och ner under resan, men som helhet en mycket intressant och givande tid.
2006 slutade han på Trelleborg och började arbeta på den finska investmentbanken Evli Abp, det fjärde största fondbolaget i Finland.
Evli finansierar inte projekt själv, utan fungerar som rådgivare och mäklare genom att hjälpa aktörer att få kontakt med investerare och skapa finansieringsmöjligheter.
– Vi har inte den storleken att vi kan fixa in miljarder till Northvolt ensamma. Men vi är en relativt stor aktör. Jag har arbetat en del med gruvbolag. Exempelvis hjälpte vi till i affären när Sunstone sålde rättigheterna för Viscaria till Copperstone.
I norra Sverige har man företrädesvis varit aktiv genom finansiering av prospekteringsbolag inom gruvsektorn.
– Anledningen till att vi är här nu är främst kopplingen till gruvindustrin. Därutöver vill alla investera i hållbarhet i dag. Där är norra Sverige högintressant.
Lars Olof Nilsson vill inte peka ut några projekt som intressantare än andra för Evlis del. Men under konferensen deltog han i ett panelsamtal där han lyfte ökade möjligheter till gruvetableringar och utbyggnad av fler älvar.
Där tar han vid i intervjun.
– En generell reflektion är att det är svårt att lösa finansiering till gruvprojekt, därför att så många projekt gått i stå på grund av hårt lokalt motstånd och långa, oförutsägbara tillståndsprocesser; Kaunis väntar på fler tillstånd, Laver, Kallak, Fäbodliden. Jag tycker att Sverige har ett ansvar att bidra här. Vi har fyndigheter av grafit, litium, guld, järn och basmetaller. Vi måste tillåta att fler gruvor öppnas, i stället för att vi ska vara beroende av utvinning i Ryssland, Kina och Kongo där man inte alls har samma miljökrav. I praktiken exporterar vi miljöförstörelse när vi inte tar hand om metallerna själva.
Lars Olof Nilsson anser även att frågan om att bygga ut nationalälvarna Kalixälven, Piteälven och Vindelälven bör finnas med i framtidsdiskussionerna.
– När vi behöver så otroligt mycket förnyelsebar energi, varför talar ingen om vattenkraften? Jag förstår inte det.
I norra Sverige finns dock starka naturintressen för att bevara de sista älvarna för kommande generationer. Vidare skulle besöksturism, fiske och samiska näringar riskerar att drabbas hårt.
Utbyggnad av vattenkraft är ju också en slags miljöförstörelse?
– Absolut, men hur kan det vara värre än koleldning, olja, gas? Det finns ingen balans mellan miljömålen. Jag förstår dock att det skulle drabba många och att frågan är mycket kontroversiell, annars hade diskussionen funnits.
Vad tror då Lars Olof Nilsson om utvecklingen i norra Sverige. Kommer alla projekt att lösas, trots utmaningar med bland annat energiförsörjning och inflyttning/rekrytering?
– Alla projekt kan nog inte bli realiserade på utsatt tid parallellt. Men vilka projekt som kommer i mål i tid och inte vill jag helst inte spekulera i.
Gör ett försök.
– LKAB genererar enorma vinster och ligger förstås bäst till. Både staten och skattebetalarna vill att LKAB lyckas. Sedan är LKAB ihopkopplade med SSAB. Det ligger nära till hands att SSAB:s omställning lyckas i tid också.