Den analysen gör den erfarne arbetslivsforskaren Anders Kjellberg av de problem som drabbat Northvolts fabriksbygge i Skellefteå, där facket riktat hård kritik mot lagbrott, brister på kollektivavtal, lönedumpning och arbetsmiljöfrågor.
– Det här är inget nytt fenomen. Till och med svenska, statliga företag har en historia av att anlita kedjor av utländska underleverantörer för att pressa priser, säger Kjellberg.
Han är professor i sociologi vid Lunds universitet och har medverkat i ett stort antal skrifter kring den svenska arbetsmarknadsmodellen. I rapporten "Den svenska modellen i en oviss tid" (Arena idé 2020) belyser han det som han benämner "kollektivavtalens vita fläckar".
– Det är inte förvånande att det blir så här. Jag skulle säga att risken finns oberoende av om det är utländskt ägande inblandat. Trots allt är ju företagsledningen svensk.
Svaret finns i stället i projektets karaktär, enligt Anders Kjellberg.
– Det är stora investeringar i en delvis helt ny bransch. Det gäller att hålla kostnaderna nere. Det finns en press kring det.
Kjellberg tror inte heller att risken för fackliga problem är större än normalt när driften i exempelvis batterifabriken eller H2 Green Steels stålverk i Boden ska igång.
– Sådana här problem har ofta med den tillfälliga karaktären att göra. Till driften kommer företagen till stor del att rekrytera arbetare på orten och de har sina familjer. Då blir det naturligt att man träffar ett kollektivavtal.