Totalt ökade antalet elbilar i trafik med hela 100 procent, alltså en fördubbling, i Norrbotten och med 88 procent Västerbotten från slutet av 2021 till i mitten av december 2022. Det visar en färsk jämförelse baserad på Trafikverkets decembersiffror och fjolårets statistik från myndigheten Trafikanalys.
I antal handlar det om 2783 respektive 3474 elbilar som nu rullar på Norrbottens och Västerbottens vägar, jämfört med 1391 och 1845 i slutet på 2021. En ökning som är betydligt större än för landet som helhet där antalet elbilar under samma tidsperiod steg med drygt 67 procent – från 110 177 till 185 063 elbilar.
Samtidigt visar statistiken från 2021 på en större andel elbilar i länens största kommuner jämfört med de mindre. I Umeå var exempelvis 1,7 procent av alla personbilar i trafik elbilar, medan motsvarande siffra för lilla Nordmaling bara var 0,8 procent – statistik som går igen för fler kommuner i Västerbotten och i Norrbotten.
En som går mot strömmen är Urban Karlsson i lilla Överkalix. Som lärare i Hedenäset utanför Övertorneå pendlar han 6,5 mil till jobbet varje vardag, enkel väg. Att han gick över till elbil för snart fyra år sedan berodde på att han ville få ned körkostnaderna. Sedan dess har händelserna i omvärlden inte bara fått bensin- och dieselpriserna att skjuta i höjden utan också lett till kraftigt stigande och växlande elpriser, även i norr. Men ångrar bytet till elbil gör han inte:
– För mig som betalar ett rörligt timpris för elen innebär det förstås att laddkostnaden varierar. Men i snitt kostade mig en resa fram och tillbaka till jobbet 31 kronor i elförbrukning i november, säger Urban Karlsson.
Samtidigt har även räntorna höjts, vilket generellt påverkar elbilsägare mer än andra bilägare då nya elbilar ofta är 100 000-200 000 dyrare än motsvarande bensin- och dieselbilar.
– Men å andra sidan är servicen och skatten för elbilar billigare, säger Urban Karlsson, vars elbil drar 1,3-1,47 kWh per mil, förutom under vinterns kallaste dagar, säger Urban Karlsson.
Laddar bilens batteri gör han huvudsakligen hemma nattetid, då elen är billigast (1,76 kronor per kilowattimme, kWh, i snitt i november för Urban). Med batteriet som rymmer 38,3 kilowattimmar tar han sig 36 mil på sommaren och några mil färre på vintern innan det är dags att ladda.
– Är det jättekallt påverkar det ytterligare, även när bilen bara står. Däremot blir kupén extremt snabbt varm när man kör eftersom ingen stor motorklump knycker värme.
Förutom pendlingsresorna till jobbet blir det en del turer med familjen ut i länet, även i trakter där det inte direkt vimlar av publika laddstationer. Hittills har de dock aldrig fått slut el eller blivit stående någonstans.
– Men i somras när vi skulle till marknaden i Pajala och trafiken leddes om efter en olycka fick vi vända och fara hem. De extra milen skulle ha gjort att elen inte räckt till. Normalt går det ändå bra, bara man planerar körningen, säger Urban Karlsson.
Samtidigt välkomnar han en ökning av antalet snabbladdare – och inte bara på de mindre ställena där elladdarna överlag är få.
– Där vi laddar i Luleå idag är det ofta kö. Det vore förstås skönt att slippa, säger Urban Karlsson.