– Det är ett paradigmskifte och mycket som ska testas, säger Josef Rönnholm, vd-assistent och blivande vd vid Icemakers i Arjeplog.
Han är tredje generationen i företaget, som var pionjär när vintertestbranschen fick fäste i inlandet i början av 1970-talet. I dag är Josefs pappa Lars Sundström vd för Icemakers, och näringen har svällt enormt. I norra Sverige finns ett drygt 30-tal testanläggningar som årligen omsätter drygt en miljard.
Efter nyår blir det 50-årsjubileum, både för Icemakers och branschen, som bland annat firas med en ny bok och en biltestutställning på Silvermuséet.
– Det känns stort med det historiska perspektivet och allt som hänt under åren, säger Josef Rönnholm.
Vi sitter på kontoret på industriområdet, ett par kilometer väster om centrum, en av de sista dagarna i november. Här har Icemakers hjärtat i sin verksamhet, med ett 20-tal kylkammare, garage/verkstäder och olika laddare från 11 kilowatt (kW) till 150 kW.
– Lugnet före stormen. Några kunder har kommit, men de allra flesta kommer efter nyår. Januari-mars är det väldigt intensivt.
Vi åker till Pipudden, några kilometer öster om centrum. Här har Icemakers en anläggning med landbana, bansystem på isen, 150 kW-snabbladdare och olika byggnader för trivsel och event.
Pipudden ligger vid sjön Kakel, som i sin tur tillhör Hornavan och Skellefteälven, som är reglerad. Ute på isen kör 5-6 skotrar parallellt med en slags vält bakom sig.
– Syftet är att pressa ihop snön så att isen kan växa till sig ännu mer.
Icemakers hyr ut faciliteter i huvudsak på långtidsavtal, men hyr även ut facilititer, infrastruktur och banor under kortare perioder till kunder.
Företagets huvudsyssla är dock att serva kundägda testanläggningar i Arjeplog och Arvidsjaur. Bara några kilometer från huvudkontoret, vid Skeut i sjön Uddjaur, har Mercedes sina testbanor.
När vi besöker Skeut röjer Icemakers isen med hjälp av fyrhjulingar med bandsats.
– Det är ett experiment vi testar för att tidigare kunna preparera isen. Vi har andra fordon, bland annat flera mindre traktorer på tre ton, men de här är betydligt lättare.
Förutsättningarna inför årets säsong är goda.
– Vi fick 2-3 veckors riktig kyla innan det kom någon snö. Isen var drygt 20 centimeter vid senaste mätningen.
Precis som andra testföretag hade Icemakers en svacka under pandemiåren 2020-21.
– Mest kännbart bortfall var alla utomeuropeiska kunder som drabbades av hårda restriktioner sina hemländer, samt svårigheter att resa in till EU. Vi klarade det ändå ganska bra.
Vidare blev det en global komponentbrist, som också begränsade verksamheten för många kunder.
Lotta Lestander, vd för näringslivsbolat Argentis, bedömer att branschen som helhet återhämtat sig.
– Jag skulle säga att den ökar jämfört med innan pandemin, säger hon.
Något som bekräftas av Josef Rönnholm.
– Intresset är större. Till viss del kan det bero på ett uppdämt behov efter pandemin, men den snabba utvecklingen mot elbilar är en minst lika stor faktor.
Även vätgasbilar, tyngre fordon och självkörande bilar finns med i bilden.
– Vätgas, där är det enstaka fordon. Men tekniken är intressant och växande. Äkta självkörande bilar är nog något som är en bra bit bort men det testas aktiva säkerhetssystem, förarstödsystem och autonom teknologi.
Vi bad Josef Rönnholm lista tre utmaningar för testbranschen.
- Klimatförändringar.
– Vintervädret var stabilare förr. Nu är det betydligt högre medeltemperaturer. Det är en oro idag och inför framtiden. Vi försöker väga upp med fler banor på land.
- Bemanning och befolkningsutveckling.
– Att hitta folk för att klara bemanningen till högsäsong kommer i framtiden bli en utmaning, inte minst nu när nya industrier vid kusten lockar folk. Arjeplog tappar i befolkning, och den trenden måste vändas. En ljusglimt kan vara att Arvidsjaur är på uppgång i och med det nygamla regementet K4, vilket kanske kan gynna Arjeplog.
- Publik laddinfrastruktur.
– Testförarna kör ibland långt på det offentliga vägnätet. I dagsläget ligger vi bra till och det är inte här orosmolnet finns i dag men det gäller att hänga med. Även efter E 4 och E 45 finns stora luckor, som påverkar när bilarna körs upp söderifrån. Via bolaget Testinfra, som vi har gemensamt med några andra företag i branschen, driver vi påverkansarbete.