- Finansiering och ekonomi.
Investeringar på uppemot tolv miljarder behöver göras kopplade till utbyggnaden av Luleå hamns kapacitet, samt även för infrastruktur inom Luleå industripark (Hertsöfältet och Svartön).
– Luleå kommun kommer inte själv klara att bära alla kostnader. Kommunen har beslutat att vara borgenär upp till 2,6 miljarder till Luleå hamn, säger Robert Eriksson.
Ett förslag om att söka alternativ finansiering togs i kommunfullmäktige i maj. En möjlig finansieringsmodell är att privata aktörer bildar ett konsortium och agerar tillsammans för att bygga, drifta och underhålla, exempelvis allvädersterminaler, lagerhallar och järnväg.
- Energiförsörjningen.
– Vi måste få fram kraft i rätt tid och i den omfattning som bolagen behöver, säger Eriksson.
I dagsläget pågår projektering för förstärkning av kraftnätet från både Svenska kraftnät och Vattenfalls sida. Men samtidigt saknar flera stora aktörer löfte om krafttilldelning.
Man har också identifierat att alltför tilltagna bokningar av stora kunder till viss del blockerar Svenska kraftnäts kösystem. Kommunen hoppas att ett projekt som Luleå energi leder, kopplat till att nyttja befintlig kraft mer gemensamt genom ökad flexibilitet i både kraftsystem och bland användare, ska falla väl ut.
- Trafiksituationen.
Luleåborna har härdats av vägarbeten inom Östra länken-projektet under ett tiotal år, men de köerna och omledningarna är troligtvis ingenting mot vad som väntar. En försmak bjuds i sommar när vägen mot Bensbyn ska förstärkas och trafiken leds genom Lulsundet.
– Det är ett flertal vägar som behöver förstärkas. Vi ser över situationen. Vi behöver också titta på byggtrafik inne på områdena, säger Robert Eriksson.
Tunga transportleder som Svartöleden och Hertsövägen är i fokus. Kommunen utreder en möjlig ny transportväg efter strandlinjen på Svartön som ska ansluta till Gräsörvägen, och därmed förbinda Hertsöfältet med hamnen via Gräsörenbron. Vägen skulle avlasta Hertsövägen.
– Bron byggdes för Stålverk 80 och håller för tunga transporter.
Kommunen hoppas också att bygget av Norrleden, som ska ansluta E 4 vid Rutvik till Hertsövägen, kommer igång.
Att den tunga trafiken kommer öka stort när de stora industriprojekten byggs upp, och sedermera tas i drift, är helt klart. Exakt hur många tunga transporter per dygn man talar om vet inte kommunen i dag.
– Bilden klarnar efter hand som tillstånden kommer på plats.
- Tillståndsprövningarna.
Talga är i princip klar med sin miljöprövning och väntar på dom, LKAB och SSAB är i gång men varken Fertiberia eller Uniper har startat sin process. Samtidigt kommer ett nytt verksamhetstillstånd krävas för Luleå hamn.
– Det är omfattande prövningar och mycket av det här behöver sannolikt ske parallellt för att hinna bli klart i tid, säger Robert Eriksson.
- Samverkan mellan aktörerna.
Det finns en rad frågor där bolagens intressen överlappar varandra. Ett exempel är den mark som kommunen sålde till LKAB på Svartön, som innebar att den tänkta järnvägslösningen föll och att Luleå hamn tvingades nöja sig med mindre arealer. Den nya lösningen för järnvägen kläcktes genom att man delade upp den planerade allvädersterminalen för fartyg i två separata.
– Ett mycket bra exempel. Det är oerhört viktigt att vi kan hitta kompromisser och gemensamma lösningar som flera kan acceptera, säger Robert Eriksson.