Det visar svaren i den enkät som vi skickat ut till fem av de tyngsta bolagen som är involverade i samhällsomställningen och de nya industriprojekten i norra Sverige.
Enkäten består av fyra frågor och svar. SSAB uppger att bolaget är inne i en "tyst period" på grund av börsregler och att man därför är kortfattad i sina svar.
Rysslands invasion av Ukraina med tillhörande gaskrig/energikris och exempelvis störningar av leveranser?
Northvolt: "Det har inte skapat större störningar, men det är uppenbart att det på medellång sikt krävs en kraftfull utbyggnad av fossilfri energi", säger Anders Thor, kommunikationschef.
Boliden: "Vi har naturligtvis sett över befintliga leverantörskedjor med anledning av händelseutvecklingen. Generellt var vår exponering mot Ryssland mycket liten och där har vi jobbat med alternativ. Rent generellt har vi därmed kunnat upprätthålla produktionen på ett tillfredsställande sätt", säger Klas Nilsson, kommunikationschef.
LKAB: "Absolut så att nuvarande verksamhet påverkas av situationen där den ekonomiska aktiviteten går ner/lågkonjunktur. Järnmalmspriset har sjunkit kraftigt under året. All risk och ökad oförutsägbarhet ökar också priser i alla led. Vi märker av ökade kostnader för energi och insatsvaror. Men vi står starka och klarar oss än så länge bra. Avgörande för hela vår omställning är dock att elproduktionskapaciteten byggs ut.", säger Niklas Johansson, kommunikationsdirektör.
SSAB: "Våra planer att ställa om ligger fast. Självklart har vi i dagens verksamhet gjort anpassningar, men vår plan för att minska utsläppen och införa nya produktionsprocesser för fossilfritt stål är mer långsiktig", säger Mia Widell, presschef.
H2 Green Steel: "Rysslands invation av Ukraina har varit en försvårande och försenande påverkan på vårt stora och komplexa projekt. Vi har tagit omtag i vissa processer för att säkra att vi inte har ryska beroenden i vårt projekt och att vi sett till att vi heller inte har ukrainska beroenden i leverantörsledet. Detta har gjort att vi som vi tidigare meddelat, har flyttat fram vår tidslinje", säger Karin Hallstan, presschef.
Skenande inflation med stigande räntor och fallande börs?
Northvolt: "Investeringsklimatet har blivit tuffare, men vi ser fortfarande ett starkt intresse", säger Thor.
Boliden: "Den ekonomiska utvecklingen generellt, inklusive räntenivåer och konjunkturutveckling, kan naturligtvis påverka verksamheten. Vi verkar dock i en industri med långa planeringshorisonter där det viktigaste för oss är att kunna vara stabila både i goda och mer utmanande tider", säger Nilsson.
LKAB: "Vi känner av inflationen. Räntorna är inget problem idag då vi inte har en nettoskuld. Däremot så är en fallande börs och utvecklingen på de finansiella marknaderna något som slår mot oss då vi har mycket kapital i förvaltning", säger Johansson.
SSAB: "Vår plan att erbjuda fossilfritt stål till marknaden under 2026 ligger fast", säger Widell.
H2 Green Steel: "Trots ett högt tryck i form av både inflation och räntor så har vi lyckats säkra nästa steg i vår finansiering. I augusti meddelade vi att första delen av vår B-runda stängdes, på 2 miljarder kronor. Det visar att trots det ansträngda läget är en satsning som vår, med både ett starkt affärscase och ett hållbart syfte, helt klart attraktiv", säger Hallstan.
Kraftigt ökade kostnader i byggbranschen?
Northvolt: "Ja, det medför ökade kostnader men har inte ändrat byggtakten", säger Thor.
Boliden: "För vår del får man inte glömma bort att vi är pristagare på en global marknad. Det betyder att metallpriserna globalt har en betydande inverkan på vår intjäningsförmåga samtidigt som det även kan påverka vår kostnadsnivå. Det viktigaste för oss är att kunna vara konkurrenskraftiga globalt, skulle vi ensamma få stora kostnadsökningar skulle det vara utmanande men är det mer generella ökningar för alla aktörer är situationen en annan", säger Nilsson.
LKAB: "Ja till viss del. Vi har ju konstant pågående byggprojekt såväl kopplat till samhällsomvandlingen som våra industrianläggningar. Vad vi ser är dock att mycket är just kopplat till att leverantörer vill gardera sig för risker och ökade kostnader och att när risk läggs på risk för varje led så blir det orimligt och avspeglar inte faktiska kostnadsökningar. Det här måste man orka se igenom", säger Johansson.
SSAB: Se tidigare svar.
H2 Green Steel: "Detta är något vi får förhålla oss till i vår byggprocess och i våra förhandlingar.", säger Hallstan.
Finns det risk för förseningar eller på sikt risk att projekt stoppas?
"Northvolt: "Vi har sett några månaders försening jämfört med orginalplan, främst på grund av covid-19 och de globala logistikstörningarna som skedde i samband med det", säger Thor.
Boliden: "Det finns alltid utmaningar i stora projekt och med tanke på omvärldsläget krävs eventuellt ännu tydligare handlingsplaner om något oförutsett skulle inträffa. Samtidigt är detta inget nytt för oss och de projekt vi satsar på har också väldigt långa livslängder vilket vi naturligtvis analyserar redan i planeringsskedet", säger Nilsson.
LKAB: "Det finns absolut risk för förseningar i olika delar utifrån den stökiga omvärlden. Inget av det här var lätt redan innan. De som försöker ge sken av att det är enkelt är inte seriösa. Samtidigt framstår vägen framåt för oss som strategiskt och ekonomiskt än mer rätt och angelägen. Sverige måste bygga ut den fossilfria elproduktionen i rasande takt, inte bara för att ställa om från fossila bränslen utan även för att minska vårt och Europas beroende av Ryssland och säkerställa låga, konkurrenskraftiga elpriser i framtiden för industri och hushåll. Bygger vi inte ut elproduktion i norr så kommer elpriserna bli höga för all industri som hushåll och det kommer att påverka genomförandetakt och grad för oss såväl som andra industrisatsningar. Höga gaspriser ökar också konkurrenskraften för vår satsning på koldioxidfri järnsvamp gjord med vätgas då konkurrerande järnsvamp gjord med naturgas inte bara ger väsentligt mer koldioxidutsläpp utan även blir dyrare", säger Johansson.
SSAB: Se tidigare svar.
H2 Green Steel: "Vi kan inte garantera att det inte uppstår förseningar. Som läget är just nu så räknar vi med att starta produktion under 2025 som tidigare aviserats", säger Hallstan.