Som i de tidigare artiklarna tar vi hjälp av Jonas Lundström, ansvarig för näringsliv och samhällsbyggnad vid Region Västerbotten.
– Här kan man ana att det är skillnad på vilken effekt utvecklingen kommer ha på de olika städerna. Tittar man på Luleå så kommer den arbetsmarknad som redan finns kring tung industri snarare förstärkas än att det tillförs något helt nytt. Luleå har redan en god position, i och med att man dragit fördel av statliga satsningar som exempelvis universitetet och F 21.
Jonas Lundström anser att Boden är en vinnare.
– Boden har fördelen av att man har närheten till Luleås arbetsmarknad, samtidigt som H2 Green Steel tillför något helt nytt i den egna kommunen. Städernas närhet gör också att det skapas en större pool av människor och att man ökar rörligheten.
Läget är annorlunda i Skellefteå.
– Det är för långt att pendla till Umeå, ja innan Norrbotniabanan byggts i alla fall. Skellefteå har Norsjö, men det går inte att jämföra med Fyrkanten. Skellefteå blir därmed platsen där allting måste finnas. Av alla städer i de två nordligaste länen är Skellefteå också den med flest mellanstora företag, och batteribranschen är ju ny i hela världen. Men Skellefteå har en prägel mot industri och behöver få till en bättre infrastruktur för högre utbildning för att vara en stad som växer över lång tid.
Till skillnad mot Luleå och Boden har Skellefteå en glödhet arbetsmarknad med dubbelt så många lediga jobb som arbetssökande. En liknande bild finns i Malmfälten (se faktaruta).
Gällivares och Kirunas arbetsmarknad påminner också om Skellefteås, anser Lundström.
– En tydlig tyngd på utvinning. Hybrit kommer göra skillnad eftersom en järnsvampsfabrik skiljer sig från gruvindustrin. Utvecklingen kan avgöras av vilka möjligheter kommunerna har att få in arbetskraft.
Samtidigt jobbar Malmfältskommunerna hårt med de här frågorna. En av Gällivares drivkrafter till den planerade expansionen av Dundret är exempelvis att skapa ett mer diversifierat näringsliv.
Piteå har den stora satsningen på Markbygden. Jonas Lundström konstaterar att Piteåborna tar del av det som händer.
– Det är inga problem att pendla från Piteå till Luleå. Det går till och med att pendla till Skellefteå, vilket många redan gör.