– Vi har redan god tillgång till grön el och ett starkt kundflöde kopplat till fordonstestarna. Två år innan fordonen är ute på marknaden är de här. Och tittar man på utveckling och elbilars påverkan på samhället så är verksamheten här ännu mer före sin tid, kanske 5–10 år. När det är högsäsong är belastningen på Arjeplogs elnät faktiskt uppe i en nivå som motsvarar en laddbar bil per hushåll. Redan 2025 är vi nog uppe i två laddbara bilar per hushåll, säger Robert Granström, som är ordförande i branschorganisationen SPGA (Swedish Proving Ground Association).
Bordet är dukat, med andra ord.
I dag finns det två trender: elektrifiering av flottan och förarlösa fordon.
Bara inom de testanläggningar som finns i Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk och Älvsbyn finns laddinfrastruktur som vida överstiger den publika laddinfrastrukturen i Norrbotten.
Därtill finns det en stark koppling till elektrifieringen av industrin och dess transporter, samt det nya samhälle som växer fram.
– När det gäller tunga transporter är jag övertygad om att en rad olika lösningar kommer att kombineras; kraftiga laddare, laddning under färd, batteribyten, trådlös laddning, vätgas och fordon som är hybrider av allt detta. Personbilssidan kommer att färgas av detta och därtill kommer bilens batteri att kunna användas för att stötta elnätet.
Norra Sverige kan i framtiden bli ett skyltfönster för hela Europa, menar Robert Granström.
– Tittar vi tio år fram i tiden så kommer det stå en elbil på varje gård och hushåll med mer än en bil. Den intressanta frågan är vad bil nummer två är? Det skulle kunna vara en hybrid mellan en vätgasbil och en batteri-elbil. Kan den bilen åka för att tanka vätgas själv på natten får vi inte bara bättre nyttjande av ”tankstationen” och lönsamhet. Vi får på köpet ett mobilt energilager, som räcker till en veckas hushållsel på gården.
SPGA startades 2002. Då var de stora frågorna brister i mobiltelefonnätet och avsaknad av optifiber till testanläggningar. Nu driver föreningen aktivt utvecklingen inom en handfull nyckelområden.
- Partnerskap och etablering inom publik laddning.
- Tillgången till kraft vid testanläggningar och snabb utbyggnad/tillgång av densamma.
- Tillsammans med Luleå tekniska universitet bygga kunskap kring snö.
- Förbereda för framtida tester av förarlösa bilar.
Målet är alltså att vidga testbranschen i riktning mot storskalig elektromobilitetsutprovning.
– Visionen är att vintertestregionen och Elområde 1 skall bli Europas integrationstestbädd inom elektrifiering och elektromobilitet. En förkommersiell arena för att snabbt ställa om samhället.
Stora utmaningar kretsar kring elen, energin och kraftförsörjningen. Trots ett kraftigt energiöverskott i norra Sverige i dag så beräknas inte elen räcka till de nya industrisatsningarna och elektrifieringen av samhället. Elproduktionen måste byggas ut ännu mer.
– Men lika viktigt är att kapa effekttopparna. Energilager, stationära och framförallt mobila, ligger dock fortfarande under radarn i energidebatten. Eldrivna bilar, batterier och vätgas kommer inte att vara ett problem, utan en del av lösningen, i dessa sammanhang, säger Robert Granström.