Och fler utbildningar är i planeringsstadiet. Bland annat vill LTU stärka Skellefteå som en nod inom elektrifiering.
– Det som är unikt är att vi har jobbat med flera av de här företagen sedan vår start för 50 år sedan. Det gäller energifrågorna, gruvor, stål. Vi är experter. Det är en stor fördel. Viktigt är också att vi finns på plats här i norr, där allting händer, säger LTU:s rektor Birgitta Bergvall Kåreborn.
Hon vill samtidigt framhålla att universitets roll bara är en del i den kedja av utbildningsanordnare som krävs för täcka behovet av olika kompetenser som etableringar som Northvolt, H2 Green Steel och Hybrit skapar.
Bergvall Kåreborn nämner vuxenutbildningen, teknikcollage och utbildningar på yrkeshögskolor (YH).
– De bildar en palett av eftergymnasiala utbildningar.
Utmaningar finns dock. Ett arbete pågår med att brygga över gapet mellan YH-nivån och universitetsnivån.
– YH-utbildningar är ju tänkta att leda till jobb. Men samtidigt är det inte rimligt att man ska behöva börja om från noll om man kommer på att man vill läsa vidare på en utbildning hos oss. Vi behöver hitta ett sätt att validera den kunskap de redan har.
Hösten 2022 startar LTU tre nya, femåriga ingenjörsutbildningar och en ettårig mastersutbildning. Samtliga är tydligt relaterade till den gröna energiväxlingen.
Utbildningarna: Klimatfysik, teknik och samhälle, Mineral resource engineering, Hållbar produktion samt Academy of natural resource governance.
– Den första fokuserar bland annat på förståelsen för klimatutmaningarna och att få ett helhetsperspektiv. Den andra ger vi på engelska och riktar mot internationell rekrytering. Vi har tagit fram den tillsammans med Boliden, LKAB och Epiroc. Hållbar produktion är riktad mot framtidens arbetsmiljö och produktion. Det som är unikt med den är att vi har kurser som vi bryter ned i moduler. Det ger fördelen att ett företag exempelvis kan säga att "den tar vi åt våra anställda", och så är de med en vecka. Mixen man får där med övriga studenter ser vi mycket positivt på.
Mastersutbildningen är inriktad mot konflikter som uppstår när olika hållbarhetsmål ställs mot varandra.
I planeringsstadiet finns ytterligare utbildningar. En är riktad mot cirkulära materialflöden.
– Det handlar bland annat om hur ett företag med digital teknik kan följa materialet i sina produkter. Exempelvis att man spårar sig fram till att litium från en viss gruva ger bättre batterier.
En annan är riktad mot vätgasindustrin och kopplas till den forskning som LTU bedriver inom projektet Ch2ess. Konkreta planer på ett tiotal doktorandprojekt och kortare kurser finns, men när ett studentprogram kan sjösättas är inte klart.
Vid forskningscentret Ace (Arctic center of energy) i Skellefteå finns planer på att ta fram utbildningar mot elektrifiering. Verksamheten bedrivs i samverkan med Northvolt, Skellefteå kommun, Skellefteå kraft och forskningsinstitutet Rise.
– Vår förhoppning är att Skellefteå ska bli en kunskapsnod när det gäller elektrifiering, både nationellt och internationellt. Vi vill utveckla verksamheten kopplat till forskning, lärande och industrier och ser en stor möjlighet att växa, säger Birgitta Bergvall Kåreborn.
LTU jobbar även med uppdragsutbildningar mot företag. En utbildning på 26 veckor för utlandsfödda mot drift och underhåll, på uppdrag av Northvolt men framtagen av arbetsförmedlingen, har genomförts. 36 studenter togs in, cirka tio har anställts av Northvolt.
Två nya utbildningar som tagits fram av arbetsförmedlingen ska igång efter nyår: elkraftsteknik och energiteknik. Intresset är stort, berättar Bergvall Kåreborn.
– Vi tar in 30–40 per utbildning. Tanken är att göra dem lite bredare. Vi samverkar med flera olika företag.
Ännu fler planeras tillsammans med bland andra LKAB, Boliden, Epiroc och Vattenfall, riktade mot drift och underhållsteknik, styrrobotik, entreprenadjuridik, arbetsmiljötekniker och materialutmattning.
Ytterligare ett verktyg är så kallade mooc-kurser (står för massive open online course), kortare kurser som LTU tagit fram med hjälp av statligt coronastöd.
– När man väl utarbetat dem så sköter de sig själv. Det är inspelade lektioner, övningar gjorda i förväg och automatiserad rättning. Hälften av dem är inriktade mot den gröna industrin, säger Birgitta Bergvall Kåreborn.