Vad kan du berätta om din karriär?
– Varje gång jag har satt mig ner och funderat på vad jag vill göra i livet har jag kommit fram till att jag vill arbeta för en bättre miljö, för omställning till förnybar energi och för förnybara drivmedel i transportsektorn. Jag började med att läsa till civilingenjör på KTH, jobbade sen kort med signalsystem för tåg. Fortsatte som forskare inom bränslecellssystem för hus där jag bland annat var med och byggde upp ett forskningslabb. I nästa jobb sålde vi specialanpassade luftsystem till olika vätgasdrivna fordon. Senast har jag varit tio år på Sweco, där vi utvecklat massor av projekt för omställning till förnybart inom både transport och industrier. Jag har till exempel drivit över 60 olika vätgasprojekt. Under 2021 samordnade jag hindersanalysen som grund till Energimyndighetens förslag: Nationell strategi för fossilfri vätgas, som regeringen nu ska ta ställning till.
Varför var det här jobbet intressant för dig?
– Att få leda Ch2ess som är Luleå tekniska universitets satsning för vätgas är en ära. Det handlar om att se till att universitetets forskning inom olika områden kommer till nytta för utveckling av vad som behövs för vätgas. Dels så ser jag att det är viktigt att arbeta för att få fram vad som behövs för att vätgas ska kunna implementeras, dels så tycker jag om att vara en spindel i nätet av aktiva aktörer som tillsammans kan åstadkomma stordåd. Jag ser att det jag kommer att göra på detta jobb kommer att vara till nytta för framtiden.
Vilka frågor tycker du är viktigast kopplat till vätgasen?
– Det är väldigt många frågor som är viktiga. Det är till exempel frågor som hör ihop med att nödvändig utveckling sker av tekniken och att de ekonomiska förutsättningarna faller på plats. Det är också viktigt att se vad som behövs längre fram och att förbereda för genomförande redan idag. Då tänker jag på behov av exempelvis gemensamma stora vätgaslager eller vätgasledningar som inte bara ett företag kan genomföra själva utan behöver samarbeta för att lyckas med.
Hur viktig är den roll som vätgasen har/kommer få i den gröna omställningen?
– För denna fråga vill jag citera EU:s vätgasstrategi som säger att vätgas är en nyckel för att lyckas med omställningen. Vätgas förväntas behövas för lastbilar och båtar, för stålindustrins omställning till fossilfria produkter, och som komplement till vindkraft för att utjämna över tid från att det blåser till att det inte blåser. Vätgas förväntas behövas i en mycket stor andel av samhället.
Vad tycker du om att göra vid sidan av jobbet?
– Det bästa jag vet är att åka längdskidor, och när det inte finns snö blir det rullskidor. Just nu är jag mycket nöjd med att jag just genomfört Vasaloppet Öppet spår för första gången! Luleå har ju jättefina möjligheter till bra skidåkning, det blir en bonus för mig att kunna åka mer längdskidor här.