– Behovet av bilmekaniker kommer fortsatt vara stort men helt klart är ett generationsskifte på gång, säger hon.
Omställningen till eldrivna fordon går i hög hastighet. Under 2021 ökade antalet elbilar/hybridbilar med 123 procent i Norrbotten och 106 procent i Västerbotten.
Högvoltsbatterier kräver nya kunskaper och ställer andra krav på verkstadspersonalen. Fel hantering kan leda till livsfarliga situationer.
Utbildningsaktören Promeister har med start i oktober rest genom landet med en specialkonstruerad trailer, innehållande en hybridbil (Toyota Yaris) och en elbil (Volkswagen e-up) och uppgraderat kunskaper för bilmekaniker.
I veckan har trailern, med cirka 85 kvadratmeters golvyta, befunnit sig utanför Coop Norrbotten Arena i Luleå. Nästa vecka är det slutstation på resan i Kiruna.
– Vi kommer att ha utbildat över 400 bilmekaniker. Intresset är stort. Vi har varit fullbokade, säger Johanna Eliasson.
Den viktigaste biten är från- och tillkoppling av högvoltsbatteriet. På hybridbilen är batteriet på 177 volt.
– Fokus ligger på att bilmekanikerna ska känna sig trygga och säkra på tekniken. De får exempelvis testa att göra mätningar och använda nya verktyg som de inte är van vid, säger Johanna Eliasson.
Två av mekanikerna som deltar i utbildningen är Joel Lundmark, som driver Lundmarks bil och motor i Gammelstad, samt Emil Wanhatalo, som jobbar på Mekonomen i Skellefteå. De jobbar med hybridbilen när vi hälsar på.
– Utbildningen är grundlig och jättebra. Det krävs ett helt annat säkerhetstänk med elbilar. Av ett 12-voltsbatteri får man en liten "kyss". Det är helt andra risker och faror med elektrifierade bilar, säger Emil Wanhatalo.
– Personligen är jag för förändring och intresserad av teknik, men jag är inte helt övertygad om att elbilar kommer få en så dominerande roll i framtiden som många tror. Gas kan också vara ett alternativ. Jag tycker också att den omställning av fossildrivna bilar, som skett sedan 1980-talet fram till dagens moderna bilar med elhissar och så vidare, är större än skillnaden mot att gå från modern bil till elbil. Det är ingen förbränningsmotor men det är fortfarande en motor. Principen är densamma, säger Joel Lundmark.
Utvecklingen på elbilssidan går snabbt. De nya "solid state-batterierna", som väger mindre, har snabbare laddtider och förbättrad räckvidd, är på ingång. Men Joel Lundmark anser att det fortfarande finns stora utmaningar och frågetecken för vilken väg utvecklingen tar. Framför allt när det gäller batteriernas hållbarhet och när laddinfrastrukturen kan vara tillräckligt utbyggd.
– En tio år gammal elbil har inga batterigarantier kvar. Kanske kan man ta fram förlängda batterigarantier, eller så kanske det utvecklas en marknad för begagnade batterier?
Emil Wanhatalo är inne på samma spår.
– En elbil är dyr och andrahandsvärdet är lågt. Elbilsbranschen behöver utvecklas mer.
Generellt innebär utvecklingen mot elbilar att det blir mindre "skruva". Men Johanna Eliasson tror inte att branschen inom en snar framtid står inför en större omställning med markant färre verkstäder.
– Fossildrivna bilar kommer finnas kvar lång tid framöver. Andra drivmedel är också aktuella. Oavsett så kommer även elbilar att behöva in på verkstad, även om felsökningen är annorlunda.