â Behovet av bilmekaniker kommer fortsatt vara stort men helt klart Ă€r ett generationsskifte pĂ„ gĂ„ng, sĂ€ger hon.
OmstÀllningen till eldrivna fordon gÄr i hög hastighet. Under 2021 ökade antalet elbilar/hybridbilar med 123 procent i Norrbotten och 106 procent i VÀsterbotten.
Högvoltsbatterier krÀver nya kunskaper och stÀller andra krav pÄ verkstadspersonalen. Fel hantering kan leda till livsfarliga situationer.
Utbildningsaktören Promeister har med start i oktober rest genom landet med en specialkonstruerad trailer, innehÄllande en hybridbil (Toyota Yaris) och en elbil (Volkswagen e-up) och uppgraderat kunskaper för bilmekaniker.
I veckan har trailern, med cirka 85 kvadratmeters golvyta, befunnit sig utanför Coop Norrbotten Arena i LuleÄ. NÀsta vecka Àr det slutstation pÄ resan i Kiruna.
â Vi kommer att ha utbildat över 400 bilmekaniker. Intresset Ă€r stort. Vi har varit fullbokade, sĂ€ger Johanna Eliasson.
Den viktigaste biten Àr frÄn- och tillkoppling av högvoltsbatteriet. PÄ hybridbilen Àr batteriet pÄ 177 volt.
â Fokus ligger pĂ„ att bilmekanikerna ska kĂ€nna sig trygga och sĂ€kra pĂ„ tekniken. De fĂ„r exempelvis testa att göra mĂ€tningar och anvĂ€nda nya verktyg som de inte Ă€r van vid, sĂ€ger Johanna Eliasson.
TvÄ av mekanikerna som deltar i utbildningen Àr Joel Lundmark, som driver Lundmarks bil och motor i Gammelstad, samt Emil Wanhatalo, som jobbar pÄ Mekonomen i SkellefteÄ. De jobbar med hybridbilen nÀr vi hÀlsar pÄ.
â Utbildningen Ă€r grundlig och jĂ€ttebra. Det krĂ€vs ett helt annat sĂ€kerhetstĂ€nk med elbilar. Av ett 12-voltsbatteri fĂ„r man en liten "kyss". Det Ă€r helt andra risker och faror med elektrifierade bilar, sĂ€ger Emil Wanhatalo.
â Personligen Ă€r jag för förĂ€ndring och intresserad av teknik, men jag Ă€r inte helt övertygad om att elbilar kommer fĂ„ en sĂ„ dominerande roll i framtiden som mĂ„nga tror. Gas kan ocksĂ„ vara ett alternativ. Jag tycker ocksĂ„ att den omstĂ€llning av fossildrivna bilar, som skett sedan 1980-talet fram till dagens moderna bilar med elhissar och sĂ„ vidare, Ă€r större Ă€n skillnaden mot att gĂ„ frĂ„n modern bil till elbil. Det Ă€r ingen förbrĂ€nningsmotor men det Ă€r fortfarande en motor. Principen Ă€r densamma, sĂ€ger Joel Lundmark.
Utvecklingen pÄ elbilssidan gÄr snabbt. De nya "solid state-batterierna", som vÀger mindre, har snabbare laddtider och förbÀttrad rÀckvidd, Àr pÄ ingÄng. Men Joel Lundmark anser att det fortfarande finns stora utmaningar och frÄgetecken för vilken vÀg utvecklingen tar. Framför allt nÀr det gÀller batteriernas hÄllbarhet och nÀr laddinfrastrukturen kan vara tillrÀckligt utbyggd.
â En tio Ă„r gammal elbil har inga batterigarantier kvar. Kanske kan man ta fram förlĂ€ngda batterigarantier, eller sĂ„ kanske det utvecklas en marknad för begagnade batterier?
Emil Wanhatalo Àr inne pÄ samma spÄr.
â En elbil Ă€r dyr och andrahandsvĂ€rdet Ă€r lĂ„gt. Elbilsbranschen behöver utvecklas mer.
Generellt innebÀr utvecklingen mot elbilar att det blir mindre "skruva". Men Johanna Eliasson tror inte att branschen inom en snar framtid stÄr inför en större omstÀllning med markant fÀrre verkstÀder.
â Fossildrivna bilar kommer finnas kvar lĂ„ng tid framöver. Andra drivmedel Ă€r ocksĂ„ aktuella. Oavsett sĂ„ kommer Ă€ven elbilar att behöva in pĂ„ verkstad, Ă€ven om felsökningen Ă€r annorlunda.