Branschen ställer om mot elbilar: "Varit fullbokade"

I den specialbyggda trailern utbildas framtidens bilmekaniker. Elektrifieringen och samhällsomställningen har satt branschen i förändring. Det gäller för verkstäderna att vara med på noterna, anser Johanna Eliasson, utbildare vid Promeister.

Emil Wanhatalo och Joel Lundmark uppdaterar sina kunskaper på hybridbilen.

Emil Wanhatalo och Joel Lundmark uppdaterar sina kunskaper på hybridbilen.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2022-06-09 17:00

– Behovet av bilmekaniker kommer fortsatt vara stort men helt klart är ett generationsskifte på gång, säger hon.

Omställningen till eldrivna fordon går i hög hastighet. Under 2021 ökade antalet elbilar/hybridbilar med 123 procent i Norrbotten och 106 procent i Västerbotten.

Högvoltsbatterier kräver nya kunskaper och ställer andra krav på verkstadspersonalen. Fel hantering kan leda till livsfarliga situationer.

Utbildningsaktören Promeister har med start i oktober rest genom landet med en specialkonstruerad trailer, innehållande en hybridbil (Toyota Yaris) och en elbil (Volkswagen e-up) och uppgraderat kunskaper för bilmekaniker.

undefined
Trailern är specialinredd som en utbildningsarena och innehåller bland annat två elbilar när den är på plats.

I veckan har trailern, med cirka 85 kvadratmeters golvyta, befunnit sig utanför Coop Norrbotten Arena i Luleå. Nästa vecka är det slutstation på resan i Kiruna.

– Vi kommer att ha utbildat över 400 bilmekaniker. Intresset är stort. Vi har varit fullbokade, säger Johanna Eliasson.

Den viktigaste biten är från- och tillkoppling av högvoltsbatteriet. På hybridbilen är batteriet på 177 volt.

– Fokus ligger på att bilmekanikerna ska känna sig trygga och säkra på tekniken. De får exempelvis testa att göra mätningar och använda nya verktyg som de inte är van vid, säger Johanna Eliasson.

undefined
"Fokus ligger på att bilmekanikerna ska känna sig trygga och säkra på tekniken", säger Johanna Eliasson, utbildare vid Promeister.

Två av mekanikerna som deltar i utbildningen är Joel Lundmark, som driver Lundmarks bil och motor i Gammelstad, samt Emil Wanhatalo, som jobbar på Mekonomen i Skellefteå. De jobbar med hybridbilen när vi hälsar på.

– Utbildningen är grundlig och jättebra. Det krävs ett helt annat säkerhetstänk med elbilar. Av ett 12-voltsbatteri får man en liten "kyss". Det är helt andra risker och faror med elektrifierade bilar, säger Emil Wanhatalo.

– Personligen är jag för förändring och intresserad av teknik, men jag är inte helt övertygad om att elbilar kommer få en så dominerande roll i framtiden som många tror. Gas kan också vara ett alternativ. Jag tycker också att den omställning av fossildrivna bilar, som skett sedan 1980-talet fram till dagens moderna bilar med elhissar och så vidare, är större än skillnaden mot att gå från modern bil till elbil. Det är ingen förbränningsmotor men det är fortfarande en motor. Principen är densamma, säger Joel Lundmark.

undefined
Joel Lundmark och Emil Wanhatalo utbildades i olika moment och verktyg i den ombyggda trailern.

Utvecklingen på elbilssidan går snabbt. De nya "solid state-batterierna", som väger mindre, har snabbare laddtider och förbättrad räckvidd, är på ingång. Men Joel Lundmark anser att det fortfarande finns stora utmaningar och frågetecken för vilken väg utvecklingen tar. Framför allt när det gäller batteriernas hållbarhet och när laddinfrastrukturen kan vara tillräckligt utbyggd.

– En tio år gammal elbil har inga batterigarantier kvar. Kanske kan man ta fram förlängda batterigarantier, eller så kanske det utvecklas en marknad för begagnade batterier?

undefined
Alexander Kudzin, från Rondellens bil i Luleå, och David Engstrand, från Speedy bilservice i Piteå, lärde sig mer om kopplingar.

Emil Wanhatalo är inne på samma spår.

– En elbil är dyr och andrahandsvärdet är lågt. Elbilsbranschen behöver utvecklas mer.

Generellt innebär utvecklingen mot elbilar att det blir mindre "skruva". Men Johanna Eliasson tror inte att branschen inom en snar framtid står inför en större omställning med markant färre verkstäder.

– Fossildrivna bilar kommer finnas kvar lång tid framöver. Andra drivmedel är också aktuella. Oavsett så kommer även elbilar att behöva in på verkstad, även om felsökningen är annorlunda.

undefined
Tillkoppling och frånkoppling av högvoltsbatteriet är en av de viktiga delarna i utbildningen.
Fakta laddbara fordon

Under 2021 ökade antalet laddbara fordon i Norrbotten med 123 procent och i Västerbotten med 106 procent. På nationell nivå var siffran 64 procent. I dag är mer än vart annat nybilsköp ett laddfordon.

Så här ser det ut i Luleå:
• Antal laddbara fordon: 1480, varav 790 laddhybrider och 651 elbilar
• Ökning från 2020: 93 procent
• Laddbara fordon per capita: 1
• Laddning: 93 laddpunkter och 26 laddstationer
Källa: Power Circle och ELIS – Elbilen i Sverige. Statistiken är från december 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!