Beskedet frÄn kommunen: "Ta höjd för snabba ÄtgÀrder"

Norrleden Àr prioriterad, men varken tidsplan eller finansiering Àr löst. En kombinerad jÀrnvÀgs- och vÀgbro i samband med Norrbotniabanans bygge kan vara möjlig.

Heta kartan som visar framtida trafikproppar för tunga godstransporter. Maria Nordgren och Robert Eriksson representerade LuleÄ kommun. "Vi mÄste ta höjd för snabba ÄtgÀrder", sade Maria Nordgren.

Heta kartan som visar framtida trafikproppar för tunga godstransporter. Maria Nordgren och Robert Eriksson representerade LuleÄ kommun. "Vi mÄste ta höjd för snabba ÄtgÀrder", sade Maria Nordgren.

Foto: Jonny Vikström

LuleÄ2022-06-21 19:00

Det var beskedet frÄn LuleÄ kommun vid det rÄdslag som hölls om framtida trafikproppar.

– Vi arbetar tillsammans med Trafikverket pĂ„ en lösning av transporterna till och frĂ„n LuleĂ„ hamn och HertsöfĂ€ltet. En ny dragning via E 4:an i Rutvik skulle lösa mycket, sade Robert Eriksson, avdelningschef för stadsplanering.

undefined
Norrledens dragning Àr tÀnkt inom den blÄa korridoren.

Han var en av ett drygt 30-tal deltagare vid seminariet som LuleÄ Business Region höll.

Framför sig hade de kartan dĂ€r flera av de passager som försvĂ„rar tunga transporter var markerade; StorsandsvĂ€gen och avfarten mot E 4 frĂ„n Storheden, tvĂ„ smĂ„ rondeller efter Svartöleden och lĂ„ga passager vid Bergviksviadukten och BergnĂ€sbron.

undefined
Diskussioner vid seminariet vid Vetenskapens hus. FrĂ„n vĂ€nster Malin Öhrlund, Maria Nordgren, Magnus Brevemark.

Maria Nordgren, tillvÀxt- och hÄllbarhetschef vid LuleÄ kommun, lyfte fram samverkan mellan kommun och bransch, och rappare handlÀggning hos kommunen. Detta i kombination med ÄtgÀrder pÄ kort och lÄng sikt, exempelvis att tillfÀlligt bygga om rondeller fram till att Norrleden Àr pÄ plats.

– Vi mĂ„ste ta höjd för snabba Ă„tgĂ€rder, sade hon.

undefined
Representanter för LuleĂ„ hamn och Shorelink vittnade bland annat om den dramatiska ökning av godsvolym som förutspĂ„s. PĂ„ bilden ses moderator Ronny Olovsson, Malin Öhrlund (Öhrlunds Ă„keri), Ola Isaksson (Shorelink), Johan Lundmark (Sveriges Ă„keriföretag), John Sundvall (LuleĂ„ hamn) och Maria Nordgren (LuleĂ„ kommun).

Det Àr viktigt att Norrbotniabanans dragning spikas. En kombinerad jÀrnvÀgs- och vÀgbro kan vara en lösning, framhöll Robert Eriksson.

Malin Öhrlund, vd vid Öhrlunds Ă„keri, krĂ€vde handlingskraft, högt tempo och vidsynthet.

– Vi kan inte vĂ€nta tre Ă„r med att bredda rondeller och vi mĂ„ste höja blicken och planera för lĂ€ngre och tyngre fordon Ă€n dagens. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att "klassa upp" vĂ€gar. Hanteringen av dispenser Ă€r effektiv men med tanke pĂ„ mĂ€ngden gods i framtiden fĂ„r kommunen mycket att göra.

undefined
Kartan över "hot spots" för framtida tunga godstransporter i LuleÄ.

Öhrlund kom med ett radikalt förslag:

– Varför inte "crowdfounda" vĂ€gar för att fĂ„ dem snabbt pĂ„ plats? Vi Ă€r beredd att lĂ€gga en slant. Kanske SSAB, LuleĂ„ hamn och andra vill göra likadant?

Brist pÄ chaufförer och fordon Àr ett annat problem.

– LĂ€ngre och tyngre fordon kan lösa den del, men dĂ„ mĂ„ste infrastrukturen hĂ€nga med, sade Johan Lundmark, branschföretrĂ€dare vid Sveriges Ă„keriföretag.

undefined
Tomas TÀrnfors, branschutvecklare vid Transportföretagen.

Även chaufförsbristen var pĂ„ bordet. Förslag pĂ„ lösningar: lyfta fram attraktiva sidor av livet i norra Sverige och att vara ute i skolorna och informera om yrket redan i Ă„rskurs 8, eftersom gymnasievalet styr mycket.

– NĂ€rhetsperspektivet och hög livskvalitet Ă€r starka konkurrensfördelar för kommuner i norra Sverige. I gengĂ€ld mĂ„ste problem lösas med bostĂ€der och kvalitet pĂ„ samhĂ€llsservice, sade Tomas TĂ€rnfors, branschutvecklare vid Transportföretagen.

undefined
Chaufförsbristen var pÄ agendan. I panelen ses Linda Björk (LuleÄ Business Region), Catrin Ingvarsson (BDX), Nicklas HÀggström (Vuxenutbildningen), Kim Eriksson (Yrkesakademin) och Tomas TÀrnfors (Transportföretagen).
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!