Det var beskedet frÄn LuleÄ kommun vid det rÄdslag som hölls om framtida trafikproppar.
â Vi arbetar tillsammans med Trafikverket pĂ„ en lösning av transporterna till och frĂ„n LuleĂ„ hamn och HertsöfĂ€ltet. En ny dragning via E 4:an i Rutvik skulle lösa mycket, sade Robert Eriksson, avdelningschef för stadsplanering.
Han var en av ett drygt 30-tal deltagare vid seminariet som LuleÄ Business Region höll.
Framför sig hade de kartan dÀr flera av de passager som försvÄrar tunga transporter var markerade; StorsandsvÀgen och avfarten mot E 4 frÄn Storheden, tvÄ smÄ rondeller efter Svartöleden och lÄga passager vid Bergviksviadukten och BergnÀsbron.
Maria Nordgren, tillvÀxt- och hÄllbarhetschef vid LuleÄ kommun, lyfte fram samverkan mellan kommun och bransch, och rappare handlÀggning hos kommunen. Detta i kombination med ÄtgÀrder pÄ kort och lÄng sikt, exempelvis att tillfÀlligt bygga om rondeller fram till att Norrleden Àr pÄ plats.
â Vi mĂ„ste ta höjd för snabba Ă„tgĂ€rder, sade hon.
Det Àr viktigt att Norrbotniabanans dragning spikas. En kombinerad jÀrnvÀgs- och vÀgbro kan vara en lösning, framhöll Robert Eriksson.
Malin Ăhrlund, vd vid Ăhrlunds Ă„keri, krĂ€vde handlingskraft, högt tempo och vidsynthet.
â Vi kan inte vĂ€nta tre Ă„r med att bredda rondeller och vi mĂ„ste höja blicken och planera för lĂ€ngre och tyngre fordon Ă€n dagens. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att "klassa upp" vĂ€gar. Hanteringen av dispenser Ă€r effektiv men med tanke pĂ„ mĂ€ngden gods i framtiden fĂ„r kommunen mycket att göra.
Ăhrlund kom med ett radikalt förslag:
â Varför inte "crowdfounda" vĂ€gar för att fĂ„ dem snabbt pĂ„ plats? Vi Ă€r beredd att lĂ€gga en slant. Kanske SSAB, LuleĂ„ hamn och andra vill göra likadant?
Brist pÄ chaufförer och fordon Àr ett annat problem.
â LĂ€ngre och tyngre fordon kan lösa den del, men dĂ„ mĂ„ste infrastrukturen hĂ€nga med, sade Johan Lundmark, branschföretrĂ€dare vid Sveriges Ă„keriföretag.
Ăven chaufförsbristen var pĂ„ bordet. Förslag pĂ„ lösningar: lyfta fram attraktiva sidor av livet i norra Sverige och att vara ute i skolorna och informera om yrket redan i Ă„rskurs 8, eftersom gymnasievalet styr mycket.
â NĂ€rhetsperspektivet och hög livskvalitet Ă€r starka konkurrensfördelar för kommuner i norra Sverige. I gengĂ€ld mĂ„ste problem lösas med bostĂ€der och kvalitet pĂ„ samhĂ€llsservice, sade Tomas TĂ€rnfors, branschutvecklare vid Transportföretagen.