Den lokala närvaron är kärnan i Sparbanken Nord – att investera och göra nytta här i norra Sverige, där både banken och kunderna finns. Därför blev det också naturligt att gå in som huvudpartner i Norr Medias satsning Framtidsfabriken.
– Regionen är inne i ett gigantiskt förändringsarbete och i alla förändringar är det absolut viktigaste kommunikationen före, under och efter. Framtidsfabriken blir ett starkt kommunikationsverktyg för att beskriva det som händer och lägga fokus på intressanta frågor, något som vi vill backa upp, säger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.
Hur ser ni på det som händer i norr just nu?
– Det är väldigt inspirerande tider. Det är en skräckblandad förtjusning, samtidigt som det är otroligt roligt så är det också en otrolig utmaning när man ser på magnituden av alla satsningar som ska sys ihop. Allt från infrastruktur, Norrbotniabanan, elförsörjning och sådant som måste på plats vare sig det är i Malmfälten eller i Skellefteå. Det är en oerhört stark positiv kraft i det, men man ser utmaningar i tajmingen, att kunna göra investeringar och ha kompetensförsörjning som matchar behovet, säger Gunnar Eikeland.
Vilka är de största möjligheterna?
– Nya hållbara stora satsningar och företag innebär en positiv arbetskrafts- och befolkningstillväxt. En banks verksamhet är en spegling av samhället, får samhället en positiv tillväxt får banken en positiv tillväxt. Det påverkar bostadsbyggande, företag som får nya affärer, och andra investeringar. Det blir en väldigt sund spiral om man lyckas med det på ett bra sätt.
Erika Mattsson, chef hållbarhet/samhälle Sparbanken Nord, lyfter också värdet i att kunna ställa om stora industriella processer till mer hållbara. Något som är positivt lokalt, men också i ett större globalt hållbarhetsperspektiv för att visa att förändring är möjligt.
– Det blir en betydelse för platsen, nu riktas Sveriges och världens blickar mot norr. Vi har redan stärkt vår status som plats i besöksnäringen, nu får vi ytterligare en aspekt som stärker platsens självkänsla, säger hon och fortsätter:
– Får vi nu en inflytt av internationell arbetskraft och talanger blir det också ett mer multikulturellt område, vilket gör att fler kan bo kvar här men samtidigt arbeta inom multinationella nätverk och företag. När vi får fler människor och företag som går bra så stärks dessutom andra branscher, det blir en större bredd som skapar en känsla av framgång.
Vilka frågor tycker ni är viktigast att lyfta just nu?
– Första frågan handlar om var alla ska bo. Sen gäller det att titta brett på arbetskraftsförsörjningen, det kanske kommer en kemist och en stålingenjör hit, men den har i regel en respektive som kan ha ett annat yrke än inom industristaketen. Att försöka smidiggöra arbetskraftsmatchningen blir hyperviktigt, säger Gunnar Eikeland.
– Sen också att tänka på att kompetensförsörjningen i slutänden handlar om människor, som ska vilja bo, leva och trivas på den här platsen, säger Erika Mattsson.
Till det hör frågor som skola och förskola, men också kultur- och idrottsliv. En helhetsekvation som tillsammans skapar en attraktiv plats som lockar en individ eller familj. Och just de sociala hållbarhetsfrågorna är något Sparbanken Nord fokuserar på i sitt samhällsengagemang.
– Vi ser oss som en samhällsaktör och vill vara en positiv kraft i hur samhället utvecklas. Det är därför vi investerar tillbaka en del av vår vinst i olika initiativ, projekt och allmännyttiga organisationer vi uppfattar som positiva för platsen vi bor på, menar Gunnar Eikeland.
Hur kan det visa sig rent konkret?
– Det kan bottna i något hyperlokalt som ett nytt utegym i ett bostadsområde. Men också i större regionala projekt om att analysera vad som krävs för kompetensförsörjningen. Vår styrka är att vi har möjlighet att vara nära och vill utveckla den här platsen som vi och våra kunder värnar om, säger Erika Mattsson.
Marknadschef Anna Boström poängterar också just kundernas betydelse:
– Tack vare att våra kunder väljer en bank som satsar stort på samhällsengagemang så händer det bra saker här. Deras val gör skillnad för platsen där vi bor, utan våra kunder vore det inte möjligt.
Genom att bjuda in kunderna till dialog tar Sparbanken Nord reda på vad som är viktigt för dem.
– Vi vill lyssna in kunderna och låta dem vara med och påverka våra beslut och satsningar. Ju mer vi berättar om vårt samhällsengagemang desto mer ökar vi kännedomen och fler gör ett aktivt val av oss som bank, säger Anna Boström och fortsätter:
– Vi vill vara en bank för privat- och företagskunder i hela Norrbotten och även norra Västerbotten. Vi har en lokal närvaro och engagemang för platsen, och kan vara en trygg partner för alla våra kunder i den omställning som nu sker.