Gröna industrierna kan tänka hållbarhet i nya steg

Vi vet att vi ska vara fossilfria 2030. Vi vet också att vi ska vara 100 000 Luleåbor 2040. Här har lokaltrafiken givetvis en oerhört viktig roll att spela i framtidens hållbara Luleå.

Jonas Vinblad von Walter är vd för det kommunala bussbolaget Luleå lokaltrafik.

Jonas Vinblad von Walter är vd för det kommunala bussbolaget Luleå lokaltrafik.

Foto: Jonny Vikström

Krönika2022-07-07 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi ska vara det infrastrukturella blodomloppet som gör det möjligt för Luleåborna att resa klimatsmart till och från sina lika klimatsmarta arbetsplatser. Men också till skolan eller hem från krogbesöket.

En levande hållbar stad måste i en nära framtid ha en ännu starkare kollektivtrafik för att leva upp till medborgarnas behov och för att staden ska uppfattas som attraktiv.

För att klara den här härliga utmaningen har vi en målbild där vi successivt ska ställa om hela fordonsflottan mot både biogas och eldrivet.

Vi har redan startat vår resa, 2026 vill vi ha 46 biogasbussar i drift, 2030 ska även 41 eldrivna bussar rulla i vårt linjenät.

Det är vår plan. 

undefined
Luleå lokaltrafik måste anpassa sin verksamhet till planerna på en ökande befolkning.

Med den omställningen följer givetvis en rad andra utmaningar för att omhänderta nya behov och ny teknik. Men målet är glasklart för oss, vi ska klara att vara fossilfria 2030

I det arbetet tittar vi också längre, helt enkelt för att vi givetvis inser att vi är en del av framtidens Luleå som är själva navet i den gröna industriella revolutionen där hela världen sneglar nyfiket på just oss.

Det ställer helt nya krav på oss som samhällsaktör där vi även måste vara innovativa i vårt erbjudande.

Det är inte en orimlig tanke att företagen bakom satsningarna på nya gröna produkter skulle vilja tänka hållbarhet i nya steg, till exempel erbjuda sina anställda förmånliga erbjudande till busskort för att resa hållbart till arbetsplatsen. Att aktivt ta rollen som föregångare i en grön omställning även utanför sitt eget industriområde.

Det skulle kunna vara en framtida konkurrensfördel för företag i en tid där medvetna arbetssökande vill välja en hållbar karriär och en ansvarstagande arbetsgivare.  

Vi ska givetvis jobba proaktivt för att skapa attraktiva erbjudanden till de företag som är intresserade. Dels via att stärka linjetrafiken där nya arbetsplatser skapas och att paketera bra erbjudanden när det gäller bussresor till anställda.

Klart är också att våra planer nu måste revideras då verkligheten förändras i rask takt. Om Luleå ska bli 100 000 Luleåbor, vilket är ett inspirerande strategiskt mål som kommunen slagit fast, måste vi givetvis växa med befolkningen. Vi måste kunna erbjuda alla nya Luleåbor en bra och attraktiv service. Förenkla livet och göra det enkelt att välja rätt. Det kommer i sig att kräva nya långsiktiga satsningar.

Tanken är dessutom inte bara att vi ska bibehålla samma procentuella andel kollektivresenärer, vi vill dessutom att allt fler ska välja att resa hållbart med kollektivtrafiken. För att det ska realiseras måste vårt erbjudande vara attraktivt. Vi måste följa med i utvecklingen av Luleå och rusta oss för att ha rätt kapacitet i den takt som staden växer.

Insikten är förstås att även om inte fler procentuellt väljer bussen så kommer antalet resenärer öka med folkmängden. 

Når vi 100 000 är det en betydande utmaning redan där.

Men, givetvis ska Luleå leva upp till lagda strategier och mål. Parallellt som den gröna industriella revolutionen nu realiseras måste vi som bygger grundstrukturen i staden följa med i en grön omställning. Det klarar vi naturligtvis om vi samverkar, kollektivt.

Jonas Vinblad von Walter, vd, Luleå lokaltrafik.