Sedan miljardstödet LKAB fick under ”gruvkrisen” i början av 80-talet, har bolaget stått på egna ben och levererat mångmiljardbelopp till statskassan. Nu senast 2021/2022 hela 24,4 miljarder!
Bolaget avser att i huvudsak använda sina egna vinstmedel till investeringarna i Hybrit, inte skattemedel. Naturligtvis söker man efter olika utvecklingsstöd som finns avsatta för miljöåtgärder av både stat och EU. Det vore tjänstefel av bolaget att inte nyttja dessa möjligheter.
Hybrits pilotanläggning har visat att teknologin fungerar och de levererar redan fossilfritt stål till fordonsindustrin. Därför har nu bolaget inlett förberedande åtgärder för att bygga en första demonstrationsanläggning i full industriell skala vid Vitåfors i Malmberget.
Totalt består Hybrit av sex etapper fram till 2040 och det finns idag tillräcklig tillgänglig närbelägen elproduktion för Hybrit-satsningen fram till 2030. Så det finns tid till att bygga ut nödvändig vind- och kärnkraft om det visar sig att Hybrit-satsningen blir framgångsrik på marknaden.
Vi noterar att regeringen nu vill ge möjlighet till utbyggnad av småskalig kärnkraft på fler ställen i Sverige. Mycket talar för att detta kan bli en bra lösning för Hybrit främst i Kiruna. Men även för stora befolkningscentra med stora energibehov, exempelvis Mälardalen.
Den första etappen med en fullskalig demonstrationsanläggning som nu planeras att byggas i Malmberget, medför därför inget risktagande. Vare sig för skattebetalare eller okunniga, el-konsumerande kolonisatörer i Stockholm, som dessutom tror att allt som kan uppfinnas redan är uppfunnet.
Äntligen kan den fossilfria energin och råvaran få skapa utveckling där den utvinns!