Lotsen Mikael: ”Jag älskar att vara ute till havs”

Skepp o Hoj! Lotsen Mikael Martling, 44, har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat ute till havs. ”Jag planerar att stanna kvar till pensionen”, säger han.
Att han älskar sitt jobb är givet, men hur ser arbetsdagarna ut för en lots?

Mikael får skjuts med lotsbåten ut till fartyget som ska lotsas in i hamn.

Mikael får skjuts med lotsbåten ut till fartyget som ska lotsas in i hamn.

Foto: Frida Öhman

Skelleftehamn2022-09-28 20:00

I dag påbörjar Norran en artikelserie om spännande yrken. Först ut är lotsen Mikael Martling.

– Sjöfarten är okänd för de flesta”, inleder han.

Mikael Martling har jobbat som lots i sex år. Tidigare arbetade han som sjökapten på färjor och var ute på havet ungefär två veckor i stöten, men efter ett tag blev det svårt att kombinera med familjelivet. 

– Att få chansen att fortsätta jobba ute till havs, men ändå komma i land varje dag var det som lockade mig till yrket.

undefined
Mikael får skjuts med lotsbåten ut till fartyget som ska lotsas in i hamn.

Alla båtar över 90 meter är lotspliktiga. Det innebär att det krävs en lots som kör dem på inre vatten.

Mikaels jobb består i att åka ut med lotsbåten till fartyget och köra den i hamn. Då fartyg ska lämna hamnen gör han samma sak, fast tvärtom. Då han kommer ut till fartyget kastar besättningen ut en tjock repstege för att han ska kunna borda.

– Jag ser till att båtarna som ska in och ut från hamnen gör det på ett säkert sätt och det gör jag genom att jag kör båten. Det är för att undvika kollisioner och grundstötningar. 

Som lots jobbar man jour dygnet runt. Mikael har två hamnar som han jobbar i dagligen, Skelleftehamn och Haraholmen i Piteå.

– Det är ett väldigt varierande, dynamiskt och utmanande yrke. Det är hela tiden nya båtar som man ska köra och ny besättning som man träffar på. I Sverige har vi ju även fyra årstider och temperaturen kan gå från 30 plusgrader på sommaren till minus 30 grader på vintern då hela havet fryser till is. Då använder vi isbrytare för att båtarna ska kunna ta sig fram och vi får använda svävare och hydrokopter för att ta oss ut till båten.

De är alltid två lotsar i tjänst. De har i snitt tre fartyg per dygn som han lotsar på vardagar och två på helgerna. Att lotsa in eller ut ett fartyg tar i genomsnitt drygt en timme.

undefined
Intresset för båtar och vara ute till havs har hängt med sedan barnsben för Mikael Martling.

Det tar drygt tio år att bli lots. För att jobba som lots behöver man sjökapten-utbildning som är på fyra år, samt att man ska ha jobbat som styrman i sammanlagt 36 månader under en 72 månadersperiod.

– Sedan ska man göra 100 lotsningar tillsammans med en annan lots innan man får köra själv.

In till Skelleftehamn kommer fraktfartyg från världens alla hörn. De kan innehålla allt från metallskrot, elskrot, asfalt, tallolja, cement, kemikalier till Rönnskärsverkens processer och kläder, till vindkraftverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!