Hon lever sin dröm – jobbar som hundvakt och influencer

Ida Öhman är bara 21 år gammal och har redan uppnått flera av sina drömmar, att jobba med djur och att jobba hemifrån är två av dem. Idag försörjer sig skelleftebon delvis som hundvakt. Hon matar, leker och går promenader. När hundarna somnat tar arbetet som influencer vid. Då hjälper hon företag att marknadsföra sina produkter i sociala medier – hemma i soffan.

"När vovvarna sover passar jag på att jobba med mina sociala medier", berättar Ida Öhman, hundvakt och influencer.
I bild är Ida Öhman med hundarna Leo och Bella.

"När vovvarna sover passar jag på att jobba med mina sociala medier", berättar Ida Öhman, hundvakt och influencer. I bild är Ida Öhman med hundarna Leo och Bella.

Foto: Hanna Åberg

Skellefteå2020-10-28 09:00

Ida Öhman ägnar sina dagar åt sina två olika arbeten, hundpassning och marknadsföring i sociala medier. De allra flesta dagar har hon två eller tre hundar hemma, men ibland kan det vara så många som fyra samtidigt. 

– Mina dagar varierar ganska mycket. Det beror lite på hur många hundar jag har hemma. Men det blir såklart mycket promenader och bus. När de sover passar jag på att jobba med mina sociala medier, berättar Ida.

Ida har alltid haft ett stort intresse för hundar, men inte haft möjlighet att skaffa en egen. Därför började hundpassningen som en hobby när hon i nionde klass fick frågan att ta hand om en valp. 

– Sedan gick jag med i en grupp på Facebook för hundvakter i Skellefteå, och där tog det fart. Jag började fundera på att starta företag och pratade med Nyföretagarcentrum i stan. De sa att jag skulle försöka bygga upp en stadig kundkrets först.

Idag har hon en så kallad egenanställning för sitt hundpassande och sina sociala medier. När hundarna är rastade och nöjt ligger och sover passar Ida på att jobba med sina sociala medier. Då planerar hon Instagram-inlägg och spånar på idéer. 

– För det mesta gör jag samarbeten på Instagram, men jag säljer hälsoprodukter också, säger hon.

Precis som att det blev just hundpassning som Ida kom att syssla med, hade hon inte någon direkt plan på att bli influencer heller.

– Det finns hemsidor för företag som vill hitta influencers som kan marknadsföra deras produkter i sina sociala medier. Jag testade att registrera mig på en sådan hemsida för skojs skull, och sedan har det liksom rullat på.

Vid sidan av arbetet brukar Ida hjälpa till med att omplacera kaniner som behöver nya hem.

– Tyvärr är det ganska vanligt att folk köper en kanin för att typ testa om deras barn klarar av att ta ansvar för ett husdjur. Många skaffar dessutom kaniner över sommaren, ungefär som med "sommarkatter", och sen vill de inte ha kvar dem, berättar Ida.

I nuläget hjälper hon till genom att koppla ihop människor med varandra. I framtiden hoppas hon ha utrymme hemma för att kunna ta emot kaniner i nöd.

– Det känns så fint att kunna hjälpa till. 

Vad är en influencer?

En influencer, eller influerare, har många följare på sin digitala plattform, vilket till exempel kan vara ett Instagram-konto, en Youtube-kanal eller en blogg. 

En framgångsrik influencer har stort förtroende hos sina följare och inspirerar samt motiverar dem på olika sätt. 

Influencers är ofta "ambassadörer" till olika företag som önskar komma närmare sin målgrupp. Företaget betalar då sin influencer för att marknadsföra dess produkter eller tjänster på sin digitala plattform. 

Karta: Stämningsgården, Skellefteå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!