"Vi skelleftebor gör det bra i myllret av kreativitet"

Efter mer än tio år i Norge flyttade Carola Fallgren hem till Skellefteå igen. Idag är hon kommunikationschef vid Skellefteå museum. Hon älskar att skapa och få utlopp för sin kreativitet, både i jobbet och privat. Skellefteå är en fantastisk stad att vara kreativ i, tycker hon. "Staden har en otrolig potential och öppenhet för nya idéer", säger Carola Fallgren.

"Skellefteå har en otrolig potential. Folk är så öppna för nya idéer här", säger Carola Fallgren om befolkningen i hemstaden Skellefteå.

"Skellefteå har en otrolig potential. Folk är så öppna för nya idéer här", säger Carola Fallgren om befolkningen i hemstaden Skellefteå.

Foto: Hanna Åberg

Skellefteå2020-09-30 09:00

När Carola Fallgren tagit studenten packade hon resväskan och begav sig till Norge. 

– Det var mest en kul grej, jag ville se något nytt, säger hon.

I Bergen, Norge, gick hon designhögskolan och fick senare jobb som art director. Dessutom träffade hon kärleken, Per-Arne.

 – Jag fick vara med om en fantastisk resa i Norge. Åren där gav mig mycket i mitt sätt att tänka och utveckla. Dessutom är jag en friluftsmänniska, och det är fantastisk natur där.

2007 kände Carola och Per-Arne att det var dags för nya äventyr. De tittade på bostäder i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Av en ren slump fick Carola nys om att det fanns en Västerbottensgård till salu i Bonnstan i Skellefteå.

– Det är Wagnstedts gård. Det kunde vi inte tacka nej till. Vi trivs jättebra där.

Konstnären Hannes Wagnstedt, född i Malå, levde mellan 1906 och 1980. Bland annat står han bakom den 30 ton tunga väggutsmyckningen Guldstaden.

Tillsammans med sina två barn flyttade Carola och Per-Arne från Bergen till Skellefteå. Idag jobbar Carola som kommunikationschef vid Skellefteå museum och Per-Arne är försäljningschef för ett tyskt företag.

– På museet jobbar jag mycket med att kommunicera ut vad vi gör här. Det kan vara allt från stora frågor som hur museet ska utvecklas till mer konkreta frågor som att sprida kunskap om lokalhistoria. Jag och mina kollegor är som ett filter mellan allt och alla. Jag älskar att jobba med koncept och utveckling. Hur kan vi utveckla museet? Hur bygger vi ett museum för framtiden? 

Hur ser du på kreativiteten i Skellefteå?

– Skellefteå har en otrolig potential och öppenhet, och har utvecklats mycket sedan jag var liten. Folk är så öppna för nya idéer. Det pågår ett myller av kreativa processer här och det finns mycket entreprenörsanda. Den typiska skelleftebon är reko och rejäl i sin livsåskådning. Man har en sund syn på livet här. Och det föds ännu fler möjligheter i takt med att staden växer, säger Carola.

Vad skulle du göra om du ensam fick bestämma över Skellefteås utveckling?

– Oj, vilken svår fråga. Jag tror jag bara skulle fortsätta med det arbete som vi redan gör. Skellefteå är helt klart på rätt väg. Det är ju många processer på gång, till exempel Northvolt, Kulturhuset och Norrbottniabanan. Vi gör det bra. Vi ligger i framkant i hur vi tänker i många frågor och jag tror att det gynnar besöksnäringen. En stad behöver ha ekonomiskt självförtroende för att utvecklas och det tycker jag att vi har, säger Carola.

Vad gäller Skellefteås utveckling är Carola övertygad om att Saras kulturhus kommer att spela en stor roll.

– Kulturhuset kommer att bli Skellefteås landmärke och vi kommer att kunna marknadsföra staden med det. Om man ska till Sydney besöker man ju operahuset även om man kanske inte är särskilt intresserad av opera. Om tio år kommer kulturhuset att vara en självklarhet i Skellefteå.

Carolas kreativitet och lust när det gäller kreativt skapande flödar även efter arbetsdagens slut. Vilka projekt hon i nuläget arbetar med på sin fritid vill hon inte avslöja riktigt än.

– Det fattas inte idéer, så att säga. Jag har många bollar i luften. Designhuvudet finns liksom alltid med mig, säger hon.

Barnsia

Ett av de kreativa projekt som Carola Fallgren varit med och tagit fram på Skellefteå museum är Barnsia. Det är ett verktyg för att med leken som medel väcka nyfikenhet för lokalhistoria hos Skellefteås barn. 

Visionen med Barnsia är att skapa en plats där barn får lära sig om kulturarvet med alla sina sinnen och där människor kan leka och lära över generationsgränser.

Namnet Barnsia är dialekt (bonnska) och betyder “barnsidan” eller “barnområdet”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!