Den i hela landet välkände kyrkomusikern och körledaren Gustaf Sjökvist har nyligen avlidit vid en ålder av 71 år.
Han föddes i Varberg. Gustaf blev redan vid unga år, 1967, domkyrkoorganist i Storkyrkan i Stockholm. Han kom genom åren att få många betydande uppgifter, exempelvis såsom musikaliskt ansvarig såväl vid kung Carl XVI Gustav och Silvias bröllop sommaren 1976, som vid kronprinsessan Victoria och Daniels bröllop, sommaren 2010.
Luleå kammarkör firade under fjolåret 50-årsjubileum och kunde då med tillfredsställelse erinra sig ett stort antal minnesvärda engagemang. Ett sådant var ett samarbete med Gustaf Sjökvist för rätt länge sedan, hösten 1978. Bakgrunden till detta var att kören ett år tidigare fått erbjudande om medverkan i Operafestivalen i Savonlinna sommaren 1977. Härvid framfördes Johannes Brahms oratorium "Ein Deutsches Requiem", tillsammans med två finska körer, Jyväskylä studiokör och Akademiska sångföreningen från Helsingfors, solisterna Pilar Lorengar och Walton Grönroos, samt operafestivalens orkester och med den då främste finske dirigenten Paavo Berglund som ledare. För oss i Luleå kammarkör blev detta en så stor upplevelse att vi beslöt att försöka få till stånd en eller flera konserter med detta program även på hemmaplan. Efter omfattande förberedelser kunde detta förverkligas hösten 1978. Vi hade då fått kontakt med Gustaf Sjökvist som i mitten av 1970-talet hade hand om utbildningen i kördirigering vid dåvarande musiklinjen vid Framnäs folkhögskola, vilken strax därefter kom att utvecklas till Musikhögskolan i Piteå. Gustaf förklarade sig beredd att medverka i projektet, inte bara med sin egen kör från Storkyrkan utan också sina elever från Framnäs, kallad Framnäs kammarkör. Tillsammans med Luleå kammarkör kunde därmed åstadkommas en väl kvalificerad oratoriekör om närmare 100 sångare. Tack vare de goda kontakter som Luleå kammarkörs dåvarande dirigent Einar Isacson redan utvecklat inom Finlands musikliv lyckades vi att på goda villkor engagera Uleåborgs symfoniorkester i projektet. Som solister engagerades Märta Schéle, professor i solosång vid Musikhögskolan i Göteborg, samt den välkände operasångaren Erik Saedén. Vår egen dirigent Einar Isacson ville nog få det ansvarfulla uppdraget som dirigent, men vi fick lov att ge detta till hans studiekamrat Gustaf Sjökvist såsom den mest erfarne av de två.
Alla medverkande i projektet Ein Deutsches Requiem, totalt cirka 150 personer, samlades till gemensam, offentlig repetition i aulan på Framnäs fredagen den 6 oktober 1978. På lördagsförmiddagen ägde generalrepetition rum i Luleå domkyrka, som vid kvällens konsert var fylld till sista plats av en tacksam publik. Följande dag, söndag den 8 oktober förflyttade sig hela ensemblen till Skellefteå, där samma program framfördes i Landsförsamlingens kyrka. Även här belönades framförandet av långa, varma applåder. Kunniga musikkritiker i lokalpressen i såväl Luleå som Skellefteå uttalade sin uppskattning över konserterna. För alla deltagare blev detta otvivelaktigt en stor och minnesvärd upplevelse.
Ett evenemang av denna storleksordning är givetvis kostnadskrävande, även om flertalet medverkade deltog utan gageanspråk. Extra anslag hade erhållits bland annat från Luleå och Skellefteå kommuner, Norrbottens och Västerbottens landsting, från domkyrkoförsamlingen och Skellefteå landsförsamling. För de lokala förberedelserna svarade Luleå kammarkör, respektive Skellefteå kammarmusikförening.
För egen del ledde kontakterna med Gustaf Sjökvist till en bestående vänskap. Jag försummade sällan möjligheterna att försöka träffa honom vid mina Stockholmsbesök, senast den 22 mars 2014, då jag kunde lyssna till en konsert med Gustaf Sjökvists kammarkör, som blivit körens namn efter Gustafs pensionering. Konserten, där även sopransolisten Barbara Heindrich medverkade, ägde rum i Eric Ericson-salen i före detta Skeppsholmskyrkan i Stockholm.
STEN HEIJER UNDER 1970-TALET ORDFÖRANDE I LULEÅ KAMMARKÖR OCH SKELLEFTEÅ KAMMARMUSIKFÖRENING