Veckan då vi ska konsumera på en helt grotesk nivå

Min eminenta skribentkollega Helena Strömbro Ershag skrev i förra veckans krönika om traditioner och hur de förändras med tiden, kanske även så vårt behov av dem. En läsvärd och tankeväckande text som direkt fick mig att fundera på varför vi gör som vi gör och vad som får oss att anamma nytt och lämna det gamla.

Under Black week shoppar vi för ungefär 8 miljarder kronor. Krönikören frågar sig om det är en sund tradition.

Under Black week shoppar vi för ungefär 8 miljarder kronor. Krönikören frågar sig om det är en sund tradition.

Foto: Henrik Montgomery/TT/Norran

Krönika2023-11-13 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En lite nyare tradition som just passerat är Halloween, något som många har åsikter om, både positiva och negativa. Det ska bli intressant att se vad den utvecklas till i svensk regi och framför allt om det svenska folket någonsin kommer lyckas enas om vilken dag det faktiskt passar sig med bus eller godis. Själv är jag inte odelat förtjust i just det inslaget då jag tycker det är problematiskt på flera plan, men det var inte det jag ville bena ut i dagens text så vi lämnar det därhän.

I stället vill jag dryfta det intressanta i att många ivrigt motsätter sig att införliva Halloween i Sverige med hänvisning till att det är en amerikansk tradition, men med hull och hår har svalt och accepterat en annan amerikansk sedvänja som står för dörren nästkommande vecka. Black Friday. Kulmen på Black Week som sedan rundas av med Cyber Monday 27 november. En hel vecka som tar avstamp i att folk ska konsumera på en helt grotesk nivå och sen fortsätta shoppa ända fram till julafton.  

I USA är Black Friday den största rea- och shoppingdagen, ibland med personskador och skadegörelse av butiker som följd. Det sägs att namnet på dagen också delvis kommer ifrån att det varit problem med att folk skadat sig i det tumult som uppstår i många butiker när man verkar slåss för livet för att köpa varor som man tydligen behöver mycket mer den här dagen än dagen innan. Det finns gott om filmklipp på nätet där man kan ta del av situationer där människor verkligen inte visar sina bästa jag i jakten på prylar. En annan del av namnet ska tydligen komma från handlarnas möjligheter att den här dagen vända röda siffror, det vill säga förlust, till svarta siffror som innebär vinst. Och det tar man uppenbarligen på allvar.

I Sverige tar vi det lite mer varsamt men erbjudanden om shopping finns det överallt, både i fysiska butiker och de nätbaserade. Under förra året uppgick omsättningen i svensk handel till ungefär 8 miljarder kronor under den här veckan, vilket var en minskning från föregående år, förmodligen beroende av världsläget. Men ändå. 

Vad behöver vi, som i det här landet lever i ett generellt överflöd, till en kostnad av 8 miljarder kronor? Lite Google på ämnet kunde berätta att det bland annat köptes eldstäder, elverk, resväskor och bluetooth-trackers. Såklart köptes det massvis med andra saker men de här fyra varusorterna ökade mest i försäljning. De två förstnämnda kategorierna kan jag med tanke på hur elpriser och världsläget såg ut förra november förstå. Värme och energi spelar roll i vår vardag. Resväskor och bluetooth-trackers kanske inte fullt lika mycket.

Man gör som man vill med sina pengar och sitt liv och själv väljer jag på den stora högtidsdagen 24 november att helt tjurigt vägra handla något alls. I stället kommer jag att swisha några utvalda organisationer som ägnar sig åt att göra världen till en bättre plats. Jag har absolut råd att konsumera men ingen anledning att göra det och det stämmer nog in på väldigt många av de personer som kommer att handla under den här dagen. 

Tydligen är 21.30 det klockslag då flest köp genomförs under Black Friday, då givetvis via näthandel. Jag vill utmana dig som läser att just det klockslaget 24 november ta och fundera över om det inte istället finns något välgörande ändamål som skulle må bra av några hundralappar från ditt konto. Har vi råd att kollektivt köpa saker för 8 miljarder har vi också råd att dela med oss till insatser som aktivt hjälper andra att få det bättre. 

Nu kör vi.