Det finns också dagar då jag lämnar jobbet och går på stadens gator som en vanlig kund, för att parafrasera allas vår Fantomen.
När jag häromveckan hamnade i ett akut bil-dilemma vände jag mig naturligtvis till samma firma som jag alltid vänder mig till. Stället där jag tänkt att en dag, när ekonomin tillåter, så ska jag köpa en ny bil av mitt favoritmärke. Men en händelse i receptionen på samma ställe har fått mig att fundera. Att mötas av en person som är obrydd och loj, på gränsen till flegmatisk (googla om ni undrar vad det betyder) och med död blick upprepar samma fras när man behöver hjälp och ställer en fråga är liksom inte världens mest vinnande koncept.
Eller som mardrömsexemplet när jag för ett antal år sedan kontaktade en firma för ett fönsterbyte och en hantverkare kom ut och tittade. Jag ställde frågor för att försöka förstå så mycket som möjligt om processen och om det var vettigare att byta ut fönstren eller om det skulle vara idé att istället renoverade de gamla?
Vi avslutade vårt möte med en överenskommelse om att hantverkaren skulle återkomma till mig med en offert. Så jag väntade, och väntade, och väntade. När det gått för många veckor utan vare sig återkoppling eller offert så ringde jag upp och frågade. Varpå hanterverkaren säger:”Jaha oj jag sökte rätt på din mans telefonnummer och har försökt nå honom istället.”
Hahaha, jag vet att det här låter som ett skämt som artonhundratalet ringde och ville ha tillbaka men det är tyvärr helt sant. Hur ledsamt, förvirrande och dumt det än kändes just då, så har jag för alltid ett av de mest talande exemplen på hur du ska göra när du verkligen, verkligen vill förlora en kund. I det här fallet antagligen också en potentiell kundbas bestående av ungefär halva befolkningen, det vill säga kvinnor. För hallå igen artonhundratalet, nutida kvinnor äger också eget kapital, bostäder och bilar och det är en sjukt dålig affärsidé att exkludera potentiella kunder baserat på fördomar.
Förresten; nu när jag tänker efter så var nog mitt dagdrömmande om ett favoritmärke på bilen, mest bara av bekvämlighet och gammal vana. Nog finns det andra bilmärken som fungerar minst lika bra? Och fönstren kanske ni undrar? Jo, de är fortfarande både orenoverade och obytta. Så kan det gå.