”Låt mig presentera företagets nya tjänstebils policy”

Det är nog många med mig som senaste åren hört den frasen från våra arbetsgivare. För de allra flesta av oss har det i själva verket handlat om att gå från diesel/bensinbilar till helt elektriska eller elhybridbilar.

”Det går faktiskt att sköta sitt jobb på betydligt mindre bilkörning”, skriver krönikören.

”Det går faktiskt att sköta sitt jobb på betydligt mindre bilkörning”, skriver krönikören.

Foto: Gorm Kallestrand

Krönika2021-07-15 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mina försök att lära mig mer om dessa elektriska varianter av fordon har nästan enbart resulterat i en större förvirring. Mina frågor är fortfarande fler än svaren.

Besöker man de större bilmärkena och deras hemsidor så får man ju absolut ingen känsla av någon form av objektiv framställning av deras bilmodeller, just deras elbil är naturligtvis den bästa på marknaden. Och att tro på objektivitet här är naturligtvis korkat. Det framgår ganska tydligt hos de flesta bilmärken hur långt man tar sig på en laddning. Men under vilka förhållanden? Var hittar man informationen om räckvidden vid minus tjugo grader ute och 18 grader varmt i kupén? 

Men det som förvånar mig är hur lite tester jag hittar på elbilarna i vår subarktiska miljö även om den också blir varmare på grund av fossildriften. För oss som kör bil yrkesmässigt i Norrland är ju räckvidden en avgörande fråga. Tar de rutter jag normalt kör, tar de en eller två dagar längre att genomföra med en elbil?

Nästa nöt att knäcka för att ta ett rimligt beslut om val av framdrift är infrastrukturen kring ladd-stationer här i Norrland. De är ju själva förutsättningen för att kunna välja en elbil. Hur ser det ut om jag ska åt Dorotea en kall februarimorgon? Lägger jag ihop den bristfälliga informationen hos de olika bilmodellerna om räckvidd på vintern med den infrastruktur på ladd-stationer som finns i Norrlands inland så är det kanske inte konstigt att jag tvekar.

Jag vänder på bladet bland de tjänstebilar vårt företag pekar på som valbara alternativ i vår nya bilpolicy. Här finns de elhybridmodeller vi kan välja mellan. Och kanske är det här som vi norrlänningar som är bilberoende i vårt yrke får nöja oss just nu. Att med hjälp av el kunna rulla runt i vår stadsmiljö och låta det fossila bränslet stå kvar för den yrkesverksamma delen.

Jag viker ihop häftet med bilutbudet som vi erbjuds och tänker att det faktiskt finns en ny parameter att ta med i beräkningen. Pandemin med kraftiga besöksrestriktioner hos våra kunder har ju lärt oss säljare en sak, det går faktiskt att använda en annan teknik än fyra hjul och en ratt. 

Det går faktiskt att sköta sitt jobb på betydligt mindre bilkörning. 

Jag kanske borde börja där?