Först och främst, vad gör du nu för tiden och var bor du?
— Jag jobbar som foley artist. Skapar ljud och ljudeffekter till film och serier. Har nyligen jobbat med ”Jönssonligan”, ”Spring Uje Spring”, ”Snabba Cash” på Netflix och ”Välkommen Till Utmark” på HBO. Just nu gör jag norska julkalendern och ”Violence of Action” av Tarik Saleh och längre fram Ruben Östlunds nya film ”Triangle of Sadness”. Jag bor i Vasastaden i Stockholm.
Hur länge sedan är det du lämnade Skellefteå?
— Jag flyttade till Göteborg 1986 för att jobba på Volvo. Efter nästan tio år och nio olika jobb så flyttade jag hem till Boliden igen. 1996 hamnade jag i filmbranschen i Stockholm.
Vad har du gjort sedan dess?
— Det började med att jag flyttade till Göterborg med en mellanlandning i Skellefteå. Efter det flyttade jag till Uppsala för att gå en ljudteknikerutbildning på Folkuniversitet. Hamnade sedan i filmbranschen i Stockholm. Under en praktikperiod på Europa Studios fick jag prova på det jag gör idag genom att vara med under ljudjobbet på ”Adam och Eva” 1996.
– Då insåg jag att jag ville jobba inom filmljud och inte som musiktekniker, som var planen. Med envetenhet och tjat så fick jag ett praktikjobb på Europa Studios Februari 1997. Där fick jag prova på i stort sett alla delar av filmljud. Fick även chansen att vara ute på ett flertal filminspelningar på plats.
– Det var foleyarbetet eller Tramp som det kallas i Sverige som jag fastnade för. 2016 tog jag över studion i Frihamnen och kör sedan dess eget och hyr tre lokaler till andra ljudmänniskor. På en filminspelning i Överkalix i trakterna kring Kvikkjokk träffade jag min blivande fru Lotta som var scripta på inspelningen.
Vad innebär ditt jobb?
– Det går ut på att till en färdigklippt film eller serieavsnitt tillverka alla ljud som skådespelarna åstadkommer på filmen. Inte saker som pistolskott och bilmotorer utan steg, rörelser, porslin, jackor, hundar, tag och slag med mera. Så det kan bli riktigt fysiskt krävande ibland för att man måste hålla andan när man springer eller går vid inspelningen för att man inte vill att det ska komma med en massa flås.
– I studion har jag även mängder med rekvisita och till och med en bil. Under åren har jag fått möjligheten att jobba med både stora och små produktioner inom film och tv. Jag har även jobbat med ljud till en del spel som ”Mirrors Edge” och ”Mad Max”.
Vilka projekt var mest minnesvärda?
– En av de mest speciella filmer jag jobbat med är väl Orson Welles ”The other side of the wind” som han aldrig hann färdigställa medan han levde. Sedan var det väldigt kul att jag fick dela ut två priser, bästa ljud och bästa bildeffekter på årets Guldbaggegala.
Är du aktiv inom några föreningar eller har du någon speciell hobby/intresse som du lägger mycket tid på?
— Vad det gäller föreningslivet så var jag fotbollstränare för flickor - 01 under fyra år på Ekerö. Annars är det väl musiken jag har som hobby.
Vad saknar du mest med Skellefteå?
— Familjen. Annars är det väl alla fantastiska minnen som man kan längta efter ibland.
Funderar du någon gång på att flytta hem?
— Icket, har redan provat en gång och det höll i cirka sex månader.
Hur bra koll har du på vad som händer i Skellefteå?
— Läser Norran på nätet och så skvaller från morsan Karin. Så jag har rätt så bra koll.
Hur ofta är du "hemma" och när var du hemma senast?
— Jag brukar vara hemma tre gånger per år ungefär. Vår dotter Ella som nu är 20 år är döpt i Varuträskgruvan. Dopvattnet blandades med vatten som rann från väggarna i gruvan.