Tuff höst vÀntar konferensföretagen

VĂ„ren blev nattsvart för konferensbranschen. Bokningarna tvĂ€rnitade under pandemin – och nu vĂ€ntar nya utmaningar. Hur ska en bransch som Ă€r beroende av möten överleva i en vĂ€rld dĂ€r avstĂ„nd Ă€r ny norm och folksamlingar förbjudna?

"Konferensmarknaden har lÀnge varit ganska traditionell, men nu eskalerar den digitala transformeringen", sÀger Carin Sjöberg. Hon tror att branschen kommer att se annorlunda ut Àven efter pandemin.

"Konferensmarknaden har lÀnge varit ganska traditionell, men nu eskalerar den digitala transformeringen", sÀger Carin Sjöberg. Hon tror att branschen kommer att se annorlunda ut Àven efter pandemin.

Foto: Naina Helén JÄma/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-08-09 11:15

– Vi trodde Ă€ndĂ„ dĂ€r, i början pĂ„ mars, att vi skulle klara oss hyfsat bra, sĂ€ger Carin Sjöberg, vd för konferensföretaget Stockholm city conference centre, ett dotterbolag inom Stureplansgruppen.

– Men sĂ„ var inte fallet.

NÀr hon beskriver vÄren och coronapandemins pÄverkan anvÀnder hon ord som "dramatiskt", "overkligt" och "osÀkert". NÀr smittspridningen tog fart pÄ allvar gick det i en rasande fart.

– Det blev en kurva som gick rakt nedĂ„t och vi blev tvungna att vidta stora Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger hon.

NÀr hösten nu stÄr inför dörren har bolaget sagt upp nÀstan alla sina fastanstÀllda medarbetare. Kvar finns det Carin Sjöberg kallar "livsuppehÄllande funktioner", en mindre stab som stÄr redo att skala upp verksamheten igen sÄ snart vÀrldslÀget förbÀttras.

Oro inför hösten

Men Ă€n ser det mörkt ut. Jonas Siljhammar, vd pĂ„ branschorganisationen Visita, sĂ€ger att konferensanlĂ€ggningarna i landet fick stora avbokningar sĂ„ fort restriktionerna kom. Oron inför hösten Ă€r stor. Den del av branschen som kombinerar konferens med hotell har fĂ„tt en respit nĂ€r svemestrande svenskar rest under sommarmĂ„naderna – men framĂ„t september ser det lika illa ut igen.

– Hotellbokningarna Ă€r 60 procent lĂ€gre för september jĂ€mfört med förra Ă„ret. Just nu Ă€r det fler avbokningar Ă€n bokningar, och det ser absolut inte bĂ€ttre ut för konferenserna. Snarare tvĂ€rtom, sĂ€ger han.

Att FolkhÀlsomyndigheten rekommenderar fortsatt hemmajobb i höst slÄr hÄrt mot branschen, enligt Visita. Det blir ytterligare en signal om att man ska stanna hemma och undvika folksamlingar.

Men framför allt Àr det regeringens förbud mot allmÀnna sammankomster med fler Àn 50 personer som sÀtter kÀppar i hjulet för konferensanlÀggningarna. Det trots att konferenser inte rÀknas som allmÀnna sammankomster, sÀger Jonas Siljhammar.

– Till hösten hoppas jag att fler förstĂ„r att förbudet inte gĂ€ller konferenser. Man fĂ„r vara hur mĂ„nga som helst, bara man hĂ„ller avstĂ„nd. SĂ€kerheten och folkhĂ€lsan gĂ„r först i alla lĂ€gen men det finns en jĂ€ttestor möjlighet att ha sĂ€kra, bra möten Ă€ven fysiskt.

"SlÄr vÀldigt hÄrt"

För Varbergs Kusthotell blev rÀddningen att permittera stora delar av personalstyrkan i vÄras. Under sommaren har de anstÀllda kommit tillbaka nÀr efterfrÄgan ökat, men till hösten vÀntar nya permitteringar.

– Normalt sett övergĂ„r vi nu till 100 procents konferensverksamhet mĂ„ndag till fredag. Det Ă€r svĂ„rt för oss att leva pĂ„ bara det privata resandet, som frĂ€mst sker pĂ„ helgerna, sĂ€ger Terese Asplund, vd för hotellet.

– Det slĂ„r vĂ€ldigt hĂ„rt. Alla stora konferenser som vi hade i höst och vinter Ă€r flyttade till nĂ€sta Ă„r.

Även om restriktionerna skulle lĂ€ttas till hösten stĂ„r branschen inför en ny verklighet. MĂ„nga talar om att de beteendeförĂ€ndringar vi anammat – att hĂ„lla avstĂ„nd, inte ta i hand, undvika folksamlingar – har satt sig i ryggraden. Terese Asplund förbereder sig pĂ„ förĂ€ndrade mönster hos sina kunder.

– Jag tror verkligen att den hĂ€r kulturförĂ€ndringen som man ser kommer att pĂ„verka oss. Jag tror inte att man kommer att sluta umgĂ„s och ha möten, men man kommer behöva se över nĂ€r och hur man gör det, sĂ€ger hon.

Ny digital verklighet

PÄ sÄvÀl Varbergs Kusthotell som pÄ Stockholm city conference centre fokuserar man nu pÄ att skapa distans i lokalerna, och pÄ att utveckla de digitala kommunikationssÀtten.

– Konferensmarknaden har lĂ€nge varit ganska traditionell, men nu eskalerar den digitala transformeringen. Utvecklingen gĂ„r snabbare Ă€n om pandemin inte hade intrĂ€ffat och vi mĂ„ste anpassa oss till de kommunikationsvĂ€gar som kunderna vĂ€ljer, sĂ€ger Carin Sjöberg.

BĂ„da tvĂ„ betonar vikten av att Ă€ndĂ„ vĂ„ga mötas – om Ă€n pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Det gör Ă€ven Jonas Siljhammar.

– Jag tror att man kommer att hitta nya lösningar dĂ€r man kombinerar fysiska och digitala möten. Man har insett att man inte kan resa hur lĂ„ngt som helst, sĂ€ger han.

Men trots utmaningarna ser Jonas Siljhammar en ljus framtid för branschen.

– Suget efter att fĂ„ mötas fysiskt, pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, har aldrig varit större.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!