Lagen beskrivs enligt medier i landet som vÀrldens första av sitt slag, och har lett till stor uppmÀrksamhet. Den blir verklighet efter tre Är av lÄnga förhandlingar och pÄtryckningar.
Men efter förhandlingar med regeringen gjordes förĂ€ndringar i lagtexten och Facebook och Google â de frĂ€msta mĂ„len för lagen â har kommit överens med australiska nyhetsbolag, för att undvika att tvingas till förhandlingsbordet under de nya reglerna.
Australiens regering uppger att lagen sÀkerstÀller att lokala nyhetsbolag fÄr rÀttvist betalt för det innehÄll de skapar.
"BÀttre möjligheter"
Rod Sims, chef för Australiens konkurrensmyndighet, sÀger till australiska ABC Radio att syftet med lagen Àr att hantera de marknadskrafter som Facebook och Google Àr i dag.
ââDe behöver medier, men de behöver inte nĂ„got enskilt mediebolag. Det gjorde att medieföretag inte kunde teckna kommersiella avtal med Google och Facebook. Syftet med lagen Ă€r att ge bolagen möjligheter att dra Ă€renden till skiljedomstol, vilket förbĂ€ttrar mediebolagens förhandlingslĂ€ge och hjĂ€lper dem att nĂ„ rĂ€ttvisa avtal, sĂ€ger han.
Suranga Seneviratne, forskare vid University of Sydney, sÀger att teknikjÀttarna argumenterat pÄ lite olika sÀtt emot lagstiftningen.
ââOm du tĂ€nker pĂ„ Facebook sĂ„ ansvarar de för en plattform. DĂ€r har medier sett att de kan nĂ„ en större publik om de delar sina artiklar pĂ„ Facebook. Och om du vill lĂ€sa hela artikeln sĂ„ mĂ„ste man klicka pĂ„ den för att hamna pĂ„ nyhetssajten, sĂ€ger han.
Facebook fĂ„r alltsĂ„ â enligt bolagets resonemang â framöver betala för att hjĂ€lpa mediebolagen att nĂ„ en större publik.
Google har enligt Seneviratne argumenterat liknande â att om det blir som att nĂ„gon frĂ„gar efter vĂ€gen till ett kafĂ©, Google pekar ut riktningen mot kafĂ©et, och mĂ„ste sedan betala kafĂ©Ă€garen för det.
Google hotade
Mediebolagen har Ä sin sida fÄtt se pÄ nÀr annonsörer flyttar till Google och Facebook, som ocksÄ har nytta av mediernas material pÄ olika sÀtt.
ââDet verkar som att med de hĂ€r nya överenskommelsen sĂ„ fĂ„r bĂ„da parter nĂ„got de vill ha, sĂ€ger Seneviratne
Google hotade i diskussionerna inför lagstiftningen med att göra sin sökmotor otillgÀnglig för australiska anvÀndare, och Facebook stoppade förra veckan allt nyhetsinnehÄll pÄ plattformen för anvÀndare i Australien, liksom innehÄll frÄn landets mediebolag globalt till följd av lagförslaget. Seneviratne konstaterar att Google exempelvis tidigare lÀmnat Kina nÀr man inte var nöjd med hur landet agerade.
ââJag tror inte att bolagen vill lĂ€mna Australien, det Ă€r en del av distinkt marknad för dem. Att man kom överens tyder pĂ„ att man vill stanna i Australien.
Tror fler följer
Lagstiftningen kan ocksÄ ses i ett större perspektiv som handlar om makten som teknikjÀttarna har över vÄra digitala liv.
ââJag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att rĂ€tt mĂ„nga andra lĂ€nder följer vad som hĂ€nder hĂ€r. Det kommer att ha en betydelse. Det finns problem med exempelvis Facebook, kopplat till integritet, hur snabbt man tar bort desinformation, och frĂ„gor om hur de betalar skatt i olika lĂ€nder. FrĂ„n det perspektivet ser regeringen det som ett steg mot att ha nĂ„gon form av regulatorisk makt över teknikjĂ€ttarna, sĂ€ger han.
TT: Tror du fler lÀnder kommer att följa efter Australien?
ââJa, jag tror att det kommer att hĂ€nda. Hur snart det sker Ă€r osĂ€kert. Men det verkar vara ett historiskt ögonblick att man lyckas stifta den hĂ€r lagen lokalt och fĂ„ teknikjĂ€ttarna att lyda. Jag tror att fler lĂ€nder kommer att vilja följa efter, sĂ€ger han.