à rets första kvartal blev en positiv historia för fordonstillverkaren AB Volvo. Den justerade rörelsevinsten pÄ 12,7 miljarder var betydligt högre Àn vÀntat. Vd:n Martin Lundstedt lyfter fortsatt god vÀrldsekonomi vilket resulterar i höga transportvolymer och bra byggaktivitet pÄ merparten av marknaderna.
ââVi ser ocksĂ„ att lastbilsverksamheten gĂ„r vĂ€ldigt starkt. Det Ă€r det bĂ€sta första kvartalet nĂ„gonsin bĂ„de vad det gĂ€ller leveranser, omsĂ€ttning och resultat för lastvagnsverksamheten, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Samtidigt finns det orosmoln pÄ himlen. Inte minst den fortsatt stora bristen pÄ halvledare och andra komponenter som medför störningar i leveranskedjor och oförutsÀgbarhet. AB Volvo rÀknar med fortsatta störningar och stopp bÄde i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen.
ââVissa av de leverantörskedjor som har varit flaskhalsar hĂ„ller nu pĂ„ att successivt förbĂ€ttras, men samtidigt uppstĂ„r nya, sĂ€ger Lundstedt.
Rysslandsstopp pÄverkar
ââDet hĂ€r Ă€r en problematik som kommer att ta ett tag att successivt gĂ„ över. Men vi har fĂ„tt en viss vana pĂ„ det hĂ€r sedan ett par Ă„r och vi ser att vi har lyckats hantera det pĂ„ ett bra sĂ€tt.
Volvo har stoppat all produktion och försÀljning i Ryssland som en följd av kriget i Ukraina.
Marknaden stÄr för cirka tre procent av den totala omsÀttningen, och stoppet medför en negativ pÄverkan pÄ rörelseresultatet med 4,1 miljarder kronor.
ââI det hĂ€r lĂ€get, med den kunskap vi har nu, var det nödvĂ€ndigt att göra en nedskrivning med 4 miljarder kronor. Sedan fĂ„r man löpande följa den hĂ€r mycket komplexa situationen, sĂ€ger Lundstedt.
TT: Hur ser du pÄ risken att den ryska staten konfiskerar era tillgÄngar i landet?
ââVi utvĂ€rderar löpande situationen runt olika typer av scenarier, jag har ingen anledning att kommentera mer Ă€n sĂ„.
Minskad orderingÄng
Ăven nĂ€r det gĂ€ller bolagets framtid i Ryssland Ă€r Martin Lundstedt förtegen. Han vill inte svara pĂ„ om de planerar att Ă„teruppta verksamheten efter krigets slut.
ââVi Ă€gnar oss inte i det hĂ€r lĂ€get Ă„t spekulationer. Vi har tagit de beslut vi har tagit, vi utvĂ€rderar naturligtvis löpande men i övrigt sĂ„ kan â och vill â jag inte kommentera mer faktiskt.
OmsÀttningen för koncernen uppgick till 105,3 miljarder kronor, jÀmfört med 94 miljarder kronor ett Är tidigare. DÀremot sjönk orderingÄngen avseende lastbilar kraftigt, till 45 594 stycken, jÀmfört med 85 461 i fjol.
Det Àr en konsekvens av att efterfrÄgan har fortsatt att vara högre Àn utbudet pÄ grund av de anstrÀngda globala leveranskedjorna, konstaterar Martin Lundstedt.
ââVi har varit restriktiva pĂ„ att ta in ordrar. Vi har en vĂ€ldigt stark orderbok som vi mĂ„ste leverera ut, sĂ€ger han.