Scanias vd: "Vi gjorde för fÄ bilar"

–Vi gjorde för fĂ„ bilar, vi lyckades inte producera tillrĂ€ckligt, sĂ€ger Scanias vd Christian Levin.Vinsten rasar och orderingĂ„ngen djupdyker för lastbils- och busstillverkaren Scania under andra kvartalet.

Scanias vd, Christian Levin sÀger att de ska "rampa upp" produktionen. Arkivbild.

Scanias vd, Christian Levin sÀger att de ska "rampa upp" produktionen. Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ekonomi2022-07-28 08:28

Han konstaterar att det har varit ett riktigt stökigt kvartal.

– Vi har rampat upp produktionen av vĂ„r nya drivlina. Det Ă€r en stor sak att stĂ€lla om, sĂ€ger han.

I det bytet har det blivit leveransproblem. Det Àr flaskhalsar, komponentbrist och transporttrassel som drabbat Scania, men vÀrst Àr ÀndÄ halvledarbristen, förklarar vd Christian Levin.

– Det har varit ett stort problem under andra kvartalet. Men det blev successivt bĂ€ttre, och dĂ„ uppstod andra flaskhalsar, sĂ€ger han.

Kontentan Àr dock att Scania har tillverkat alldeles för fÄ lastbilar.

– Vi gjorde för fĂ„ bilar, vi lyckades inte producera tillrĂ€ckligt.

Stor efterfrÄgan

För bussar Àr det dock inte samma problem, och andra delar av Scanias verksamhet gÄr bra. Fast den sÄ stora och viktiga lastbilsproduktionen, dÀr efterfrÄgan frÄn kunderna Àr riktigt stor, har inte lyckats under det hÀr kvartalet, sÀger han.

– Vi har inte fĂ„tt med oss hela leveranskedjan. Det Ă€r positivt nu att det Ă€r semester och vi stannar produktionen nĂ„gra veckor, dĂ„ kan det bli bĂ€ttre nĂ€r vi drar i gĂ„ng igen i augusti.

Scanias problem har gjort att leveranstiderna för lastbilarna har vuxit. Upp till 18 mÄnader har kunder fÄtt vÀnta. Men sÄ lÄnga leveranstider Àr inte vettigt, enligt Scania.

DĂ€rför har Scania helt enkelt infört en slags broms om leveranstiden ser ut att bli mer Ă€n tolv mĂ„nader. ÅterförsĂ€ljarna fĂ„r ett visst antal bilar, och fĂ„r prioritera mellan kunderna. Det innebĂ€r att det kan bli stopp för vissa köpare.

– Det Ă€r inte bra för kunderna med för lĂ„nga leveranstider, och inte bra för oss. Det blir svĂ„rt att berĂ€kna kostnaderna. DĂ€rför har vi valt att göra sĂ„.

Tror pÄ kortare leveranstider

Framöver tror han dock att problemen med leveranskedjorna lÀttar, och att Àven Scania ska komma ned till de normala 90 dagarna för leverans av sina lastbilar.

– Vi ska upp i takt under det tredje kvartalet, och gĂ„ för fullt under det fjĂ€rde.

Trots att Scania tappat i bÄde orderingÄng och i vinst sÄ Àr det inte aktuellt med nÄgra neddragningar för tillfÀllet, enligt Christian Levin. I alla fall inte i det korta perspektivet.

– Vi Ă€r fortfarande övertygade att vi kan rampa upp produktionen. DĂ„ kan vi absolut inte dra ned, vi behöver varje person.

Men det Àr en osÀker vÀrld, och utsikterna pÄ lÀngre sikt kan ingen sia om nu.

– Tittar vi lĂ€ngre fram sĂ„ Ă€r det osĂ€kert. DĂ„ fĂ„r vi vara beredda att parera om det behövs. Men nu Ă€r efterfrĂ„gan god, sĂ€ger Christian Levin.

Fakta: Scanias Àgare Traton

För Scanias börsnoterade Ă€garbolag Traton – en del av VW-sfĂ€ren – föll vinsten 29 procent till 798 miljoner euro under första halvĂ„ret. FörsĂ€ljningen under halvĂ„ret ökade samtidigt 32 procent till nĂ€stan 18 miljarder euro, vilket var mer Ă€n vĂ€ntat.

Analytiker hade i snitt rÀknat med 17,3 miljarder euro enligt en sammanstÀllning av prognoser gjord av Bloomberg.


Fakta: Scania i siffror

Scania redovisar ett ras för vinsten före skatt pĂ„ 27 procent till 3 723 miljoner kronor för andra kvartalet, ned frĂ„n 5 089 miljoner under motsvarande kvartal i fjol.

OrderingĂ„ngen gjorde en Ă€nnu större djupdykning, ned med 53 procent till 18 225 fordon, mot 38 493 ett Ă„r tidigare.

Leveranserna under kvartalet föll ocksĂ„, ned med 23 procent till 20 189 fordon.

NettoomsĂ€ttningen steg dock 2 procent till 39 933 miljoner kronor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!