Repris pĂ„ vulkan 2010 – mardröm för flyget

Var geografiskt kommer ett vulkanutbrott att ske – om det över huvud taget intrĂ€ffar? OsĂ€kerheten efter alla jordskalv pĂ„ Island Ă€r fortsatt stor. För flyget vore en upprepning av askmolnet 2010 en mardröm.

Vulkanutbrottet frÄn Eyjafjallajökull lamslog stora delar av flygindustrin. Arkivbild.

Vulkanutbrottet frÄn Eyjafjallajökull lamslog stora delar av flygindustrin. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson / TT

Ekonomi2023-11-13 13:05

Risken för ett vulkanutbrott pÄ Island Àr fortsatt stor och skulle kunna fÄ stora konsekvenser för landets invÄnare.

UtifrÄn vad som intrÀffade med utbrottet frÄn Eyjafjallajökull för över 13 Är sedan kan utvecklingen Àven fÄ stor betydelse utanför Islands grÀnser. Inte minst för flygindustrin.

Det var under vÄren 2010 en rad utbrott frÄn Eyjafjallajökull, som skapade ett askmoln som spred sig och lamslog hela den nordeuropeiska flygtrafiken. ResenÀrer runt om i Europa tvingades hitta alternativa resvÀgar nÀr flygplanen inte kunde flyga igenom askmolnet.

Kostade mÄngmiljonbelopp

För flygbranschen blev det hela ett drÄpslag. Knappt tio Är efter terrordÄden i USA och en allmÀn konjunkturnedgÄng kom nÀsta smÀll och utbrottet kostade enbart SAS omkring 700 miljoner kronor. Detta dÄ restriktionerna för till exempel svensk del höll i sig under drygt en mÄnads tid.

Björn Lund, seismolog vid Uppsala universitet, pÄpekar att situationen fortfarande Àr vÀldigt oviss men att man ÀndÄ bör ta i berÀkning att det finns en risk, detta dÄ sprickzonen blivit betydligt lÀngre under helgen och nu delvis gÄr ut under havet.

– Vatten kombinerat med het lava ger konsekvensen att lavan kan sprĂ€ngas sönder och det kan ge en askpelare i storleksordningen pĂ„ 15 kilometer, sĂ€ger han.

Oron kopplas till om utbrottet sker under havet, det Àr ocksÄ dÄ risken Àr överhÀngande med ett askmoln som kan hindra flygtrafiken.

– FĂ„r vi ett utbrott under havet sĂ„ finns det oĂ€ndliga mĂ€ngder vatten att pumpa ned i vulkanen sĂ„ fĂ„r man ett explosivt förlopp. Utbrotten vi haft under senare Ă„r har varit vĂ€ldigt lugna ur flyghĂ€nseenden för det har bara varit lava som kommit ut, sĂ€ger han.

Vulkanisk aska bestÄr av smÄ partiklar som exempelvis glas och nÀr dessa Äker in i en flygmotor sÄ smÀlter dessa fast och fÄr motorn att sluta fungera.

– En jetmotor klarar sig jĂ€ttedĂ„ligt medan till exempel propellerplan klarar sig bĂ€ttre, förklarar Björn Lund.

Hur kommer det att blÄsa?

En avgörande faktor 2010 var samtidigt att vindriktningarna kom att bidra till att flera delar av Europa pÄverkades.

– Till största delen gĂ„r vindarna över Island sĂ„ att det blĂ„ser norr om Skandinavien. Vi hade vĂ€ldig otur 2010, det var mĂ„nga dĂ„liga saker som samspelade, bland att det blev sĂ„ lĂ„ngvarigt.

Precis som 2010 har flygindustrin nu genomgĂ„tt ett stĂ„lbad – denna gĂ„ng pĂ„ grund av pandemin. Flera flygbolag har dock det senaste Ă„ret kunna uppvisa starka bokningssiffror och de har andats morgonluft, den senaste tiden har till exempel flera aktörer lagt jĂ€ttebestĂ€llningar pĂ„ nya flygplan. Samtidigt Ă€r transkontinentalflygningar nĂ„gra av de mest lönsamma linjerna för flygbolag och dĂ„ exempelvis rutter som London–New York.

– De senaste mĂ€tningarna indikerar att det troligaste Ă€r ett utbrott norr om staden Grindavik. DĂ„ Ă€r vi pĂ„ land men det finns ingen större sĂ€kerhet. Det kan mycket vĂ€l hĂ€nda norrut eller söderut under havet, pĂ„pekar Björn Lund.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!