Ras för försäljningen av vatten

Försäljningen av vatten, läsk och öl minskade i juni månad. Det visar preliminära siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Försäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild.

Försäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2024-07-29 15:21

Mest minskade försäljningen av vatten som sjönk med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol.

Försäljningen av öl minskade med 13 procent och läsk backade 12 procent.

– Vi tror framförallt att det beror på det här lite ostadiga vädret, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Däremot spår de bättre siffror för juli månad.

– Fler är lediga i juli, så då tror jag att man kommer se det i konsumtionsmönster och aktiviteter, fortsätter Anna-Karin Fondberg.

Branschorganisationen Sveriges Bryggerier har ett 30-tal medlemmar som tillsammans representerar ungefär 90 procent av den svenska öl-, cider-, vatten- och läskmarknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!