Energimyndigheten har just sammanstÀllt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.
ââEnligt en nordisk undersökning Ă€r inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning Ă€r nummer tvĂ„, sĂ€ger Anders Lewald, senior rĂ„dgivare pĂ„ Energimyndigheten.
Mattias Bergman, vd pÄ bilbranschens organisation Bil Sweden, bekrÀftar detta.
ââFör nĂ„gra Ă„r sedan var rĂ€ckvidden det stora problemet med elbilarna. Nu skrĂ€mmer det högre inköpspriset, och att man inte kan ladda bilen nĂ€r man sover eller jobbar.
De som inte bestÀmmer sjÀlva
Energimyndighetens kartlĂ€ggning visar pĂ„ mĂ„nga olika problem med laddning. Beroende pĂ„ bostadsform â villa, bostadsrĂ€tt eller hyresrĂ€tt, och tillgĂ„ng till egen parkeringsplats sĂ„ ser listan över hindren lite olika ut. Men en sak Ă€r klar, den som inte bestĂ€mmer alldeles sjĂ€lv över sin parkeringsplats och laddare fĂ„r större problem.
Energimyndigheten delar upp dem som saknar bestÀmmanderÀtt i först och frÀmst tvÄ grupper. De som Àger ett hus i en samfÀllighet, och de som hyr lÀgenhet eller har en bostadsrÀtt.
ââDe som köpte elbilar först, de sĂ„ kallade "early adopters", de hanterar hindren. Men nu nĂ€r fler ska gĂ„ över till elbil krĂ€vs att det blir lĂ€ttare. Det behövs bĂ„de förenklingar och information, sĂ€ger Mattias Bergman.
BostadsrÀttshavare och hyresgÀster kan inte sjÀlva sÀtta upp sin laddstolpe, de mÄste försöka fÄ sin hyresvÀrd eller förening att installera laddmöjligheter. NÄgon laglig möjlighet finns inte nu, det Àr övertalning och kanske ocksÄ tjat som gÀller. I flerfamiljshusen kan olika intressen krocka. Brandskyddsregler, försÀkringsregler och kostnadsfördelning kan vara hinder, enligt Energimyndigheten.
FĂ€rre i flerfamiljshus
Carl-Erik Stjernvall, teknisk rÄdgivare pÄ M, konsumentorganisationen för bilister, förklarar att det enligt deras undersökningar Àr betydligt fÀrre i flerfamiljshus som har elbil.
ââDet ska inte vara sĂ„. Det innebĂ€r att en grupp, de i villa, tar större del av subventionerna, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.
Enligt M Àr det ocksÄ stora skillnader pÄ laddmöjligheterna i landet.
ââStockholms lĂ€n Ă€r sĂ€mst i landet, i förhĂ„llande till antal bilar. Det behöver stĂ€llas krav pĂ„ politikerna, för det behöver byggas tusentals laddplatser. Men det hĂ€nder vĂ€ldigt lite, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.
För villa- eller radhusÀgarna kan det ocksÄ bli problem med laddningen. De kan ha sin parkeringsplats i en samfÀllighet, och det skapar ofta rÀtt stora problem med juridiken och regelverket, enligt Energimyndigheten.
ââDet Ă€r flera som ska komma överens. Det behöver inte vara ett majoritetsbeslut, men samfĂ€lligheten mĂ„ste ha rĂ€tten att sĂ€tta upp laddpunkter, det ska stĂ„ i anlĂ€ggningsbeslutet, sĂ€ger Anders Lewald.
Det gör att mÄnga samfÀlligheter mÄste Àndra sina anlÀggningsbeslut, vilket kan innebÀra bÄde kostnader och vÀntetider hos LantmÀteriet.