DÀrför kan du inte ladda din elbil

MĂ„nga vill ha elbil – men var ska den laddas? Hindren för fler laddstĂ€llen Ă€r mĂ„nga, enligt en fĂ€rsk rapport frĂ„n Energimyndigheten.

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men bĂ„de pris och laddningen Ă€r stora frĂ„getecken. Arkivbild

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men bĂ„de pris och laddningen Ă€r stora frĂ„getecken. Arkivbild

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2021-12-04 06:15

Energimyndigheten har just sammanstÀllt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

– Enligt en nordisk undersökning Ă€r inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning Ă€r nummer tvĂ„, sĂ€ger Anders Lewald, senior rĂ„dgivare pĂ„ Energimyndigheten.

Mattias Bergman, vd pÄ bilbranschens organisation Bil Sweden, bekrÀftar detta.

– För nĂ„gra Ă„r sedan var rĂ€ckvidden det stora problemet med elbilarna. Nu skrĂ€mmer det högre inköpspriset, och att man inte kan ladda bilen nĂ€r man sover eller jobbar.

De som inte bestÀmmer sjÀlva

Energimyndighetens kartlĂ€ggning visar pĂ„ mĂ„nga olika problem med laddning. Beroende pĂ„ bostadsform – villa, bostadsrĂ€tt eller hyresrĂ€tt, och tillgĂ„ng till egen parkeringsplats sĂ„ ser listan över hindren lite olika ut. Men en sak Ă€r klar, den som inte bestĂ€mmer alldeles sjĂ€lv över sin parkeringsplats och laddare fĂ„r större problem.

Energimyndigheten delar upp dem som saknar bestÀmmanderÀtt i först och frÀmst tvÄ grupper. De som Àger ett hus i en samfÀllighet, och de som hyr lÀgenhet eller har en bostadsrÀtt.

– De som köpte elbilar först, de sĂ„ kallade "early adopters", de hanterar hindren. Men nu nĂ€r fler ska gĂ„ över till elbil krĂ€vs att det blir lĂ€ttare. Det behövs bĂ„de förenklingar och information, sĂ€ger Mattias Bergman.

BostadsrÀttshavare och hyresgÀster kan inte sjÀlva sÀtta upp sin laddstolpe, de mÄste försöka fÄ sin hyresvÀrd eller förening att installera laddmöjligheter. NÄgon laglig möjlighet finns inte nu, det Àr övertalning och kanske ocksÄ tjat som gÀller. I flerfamiljshusen kan olika intressen krocka. Brandskyddsregler, försÀkringsregler och kostnadsfördelning kan vara hinder, enligt Energimyndigheten.

FĂ€rre i flerfamiljshus

Carl-Erik Stjernvall, teknisk rÄdgivare pÄ M, konsumentorganisationen för bilister, förklarar att det enligt deras undersökningar Àr betydligt fÀrre i flerfamiljshus som har elbil.

– Det ska inte vara sĂ„. Det innebĂ€r att en grupp, de i villa, tar större del av subventionerna, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.

Enligt M Àr det ocksÄ stora skillnader pÄ laddmöjligheterna i landet.

– Stockholms lĂ€n Ă€r sĂ€mst i landet, i förhĂ„llande till antal bilar. Det behöver stĂ€llas krav pĂ„ politikerna, för det behöver byggas tusentals laddplatser. Men det hĂ€nder vĂ€ldigt lite, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.

För villa- eller radhusÀgarna kan det ocksÄ bli problem med laddningen. De kan ha sin parkeringsplats i en samfÀllighet, och det skapar ofta rÀtt stora problem med juridiken och regelverket, enligt Energimyndigheten.

– Det Ă€r flera som ska komma överens. Det behöver inte vara ett majoritetsbeslut, men samfĂ€lligheten mĂ„ste ha rĂ€tten att sĂ€tta upp laddpunkter, det ska stĂ„ i anlĂ€ggningsbeslutet, sĂ€ger Anders Lewald.

Det gör att mÄnga samfÀlligheter mÄste Àndra sina anlÀggningsbeslut, vilket kan innebÀra bÄde kostnader och vÀntetider hos LantmÀteriet.

Fakta: Norge ligger före

Enligt sajten nobil.no (en norsk sajt som innehĂ„ller bĂ„de norsk och svensk data om elbilsladdning) finns 2 555 laddstationer i Sverige, med 13 679 offentliga laddpunkter (slutet av november 20219. Av dem Ă€r 679 snabbladdare.

I Norge finns 3 267 laddstationer, med 18 984 laddpunkter. Av dem Ă€r 2 679 snabbladdare.

KĂ€lla: nobil.no


Fakta: Hinder för laddinfrastruktur

Energimyndighetens kartlÀggning pekar pÄ en rad hinder för utbyggnad av laddpunkter för elbilar: p-platser som Àgs av samfÀlligheter dÀr flera mÄste komma överens om utbyggnaden, laddmöjligheterna för alla som bor i flerfamiljshus, och som inte har egen rÄdighet över en p-plats, kommuners utbyggnad av laddmöjligheter, tillgÄngen pÄ laddmöjligheter och kostnad och tidsÄtgÄng för laddning.

KĂ€lla: Energimyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!