Slutreplik: Framtida teknik minskar inte utsläpp idag

Slutreplik på Åsa Ågren Wikströms (M) debattartikel ”Flyget är en del av lösningen, inte problemet” i Norran den 7/10.

”Det är uppenbart att lösningen måste vara en kombination av ett minskat flygande och förnybara drivmedel.”

”Det är uppenbart att lösningen måste vara en kombination av ett minskat flygande och förnybara drivmedel.”

Foto: Janerik Henriksson/TT

Slutreplik2024-10-20 22:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Åsa Ågren Wikström skriver att Region Västerbotten inte ska ställa transportmedel mot varandra. Flyget har länge varit subventionerat och har blivit mera subventionerat med den regering vi har. Moderaterna, om några, ställer transportslag mot varandra. 

När flygets utsläpp diskuteras är Moderaternas åsikt att det inte är resandet som ska minska, utan utsläppen. Jag köper idén, även om jag vet det inte räcker att byta ut allt fossilt bränsle för att minska våra utsläpp tillräckligt. Men med Moderaternas utgångspunkt, blir Åsa Ågren Wikströms argument märkliga. Hon räknar upp mål som vi har satt för fossilfria flyg, till 2030 och 2045. Och hon resonerar kring att biodrivmedel är viktigt för att nå målen, och att om vi bytte ut bränslet idag så skulle vi minska utsläppen till stor del. Och hon menar att det kommersiella elflyget är verklighet om bara några år. Det är ingen som ifrågasätter detta. Men Åsa Ågren Wikström skriver det ju själv. Inget av detta är verklighet i dag, och det är i dag vi måste ner med utsläppen. Jag skulle tro på Moderaterna om de agerade i enlighet med sina argument, att de väntar med att boka flygbiljetten tills kommersiella el- eller vätgasflyg står redo att lyfta. Men så är inte fallet. 

Jag är glad att Åsa Ågren Wikström tar upp Skellefteå Krafts satsning på förnybara flygbränslen, så kallade e-SAF. Industrisatsningen kommer att vara en av de första i sitt slag och förhoppningen är att anläggningen ska börja byggas 2027. Det är en glad nyhet som samtidigt visar att flygets omställning ligger många år fram i tiden. 

För ett par veckor sedan kom flygbranschens färdplan för ett fossilfritt inrikesflyg 2030. Teknikutveckling och minskat flygande har gjort att målen ser mindre svåra ut att nå. Det är verkligen glädjande men färdplanen anger samtidigt att en av de största svårigheterna att göra omställningen är tillgången till biomassa. Om vi i skogrika Sverige har det problemet är det uppenbart att svårigheterna kommer att vara ännu större för flyget globalt. Det är uppenbart att lösningen måste vara en kombination av ett minskat flygande och förnybara drivmedel.

Tills dessa lösningar finns på plats gäller det att vi i möjligaste mån byter ut flygresorna mot digitala möten eller andra färdmedel. Inget parti är lika ivrigt att fasa ut det fossila flygandet som Miljöpartiet, och vi ser fram emot möjligheten att i framtiden kunna göra flygresor utan att det sker på bekostnad av framtida generationer.

Emma Lindqvist (MP) regionråd Västerbotten