Slutreplik: Elbilisterna utnyttjas av regeringen

Slutreplik på Edward Riedls (M) debattartikel ”M klarar både billigare bränsle och klimatmål” i Norran den 25/11.

”Nu vill regeringen att elbildsladdning ska få räknas in i reduktionsplikten, vilket innebär att bränsleföretagen kan tillgodoräkna sig det som laddas publikt och minska mängden förnybart som de behöver blanda in i bensin och diesel.”

”Nu vill regeringen att elbildsladdning ska få räknas in i reduktionsplikten, vilket innebär att bränsleföretagen kan tillgodoräkna sig det som laddas publikt och minska mängden förnybart som de behöver blanda in i bensin och diesel.”

Foto: Axel Hilleskog

Slutreplik2024-12-13 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en replik på vår debattartikel påstår Edward Riedl att regeringen klarar klimatmålen och skryter samtidigt om de lägre bränslepriserna. Mellan raderna framgår det att regeringen inte skäms för att låta elbilisterna rädda Tidöpartiernas ansikten, och utnyttjas i regeringens siffertrixande. 

I en brinnande klimatkris höjer regeringen subventionerna av fossila bränslen till 31 miljarder och ökar utsläppen kraftigt - trots att Sverige befinner sig i lågkonjunktur! Regeringen är, enligt både sin egen budget och EU, på väg att missa samtliga klimatmål. Med borttagen elbilsbonus, skattesänkningar på fossila drivmedel och försvårande för havsbaserad vindkraft har regeringen effektivt bromsat elektrifieringen. Klimatpolitiska rådet har konstaterat att regeringen för in Sverige på en ”onödigt riskfylld väg”. Finanspolitiska rådet menar att regeringen ”saknar en sammanhållen och begriplig strategi” för att nå klimatmålen. Regeringen pekar ut en utredning om transportsektorn som en av de viktigaste åtgärderna, ändå har det tagit en halv mandatperiod för regeringen att sätta igång utredningen. 

Angående vår kritik mot att regeringen vill tillgodoräkna sig elbilsladdning i reduktionsplikten är det oklart om Riedl försöker dölja effekterna av sin politik, eller om han helt enkelt inte förstår dem. Så vi tar det en gång till: Reduktionsplikten är ett krav på att blanda in fossilfria drivmedel i bensin och diesel. Precis som Riedl skriver är poängen med reduktionsplikten att på totalen minska mängden konventionella fossila bränslen som tankas. Nu vill regeringen att elbildsladdning ska få räknas in i reduktionsplikten, vilket innebär att bränsleföretagen kan tillgodoräkna sig det som laddas publikt och minska mängden förnybart som de behöver blanda in i bensin och diesel. Andelen fossilt kan öka. Alltså ökar de fossila utsläppen. 

Hittills har elbilarna, oavsett om de laddats i hemmet eller på en publik laddstation, hjälpt många bilister att minska sina fossila utsläpp. Nu riskerar elbilisterna istället att öka de fossila utsläppen varje gång de laddar publikt istället för hemma. Elbilisterna och laddföretagen utnyttjas av Tidöpartierna för att regeringen på pappret ska närma sig klimatmålen och samtidigt kunna hålla bränslepriserna nere.

För oss i Miljöpartiet handlar det inte om att skruva i siffrorna för att nå uppsatta klimatmål. Vi prioriterar en politik som minskar utsläppen på riktigt.