Fjärrundervisning avgörande för landsbygdsskolorna

Debatt. Att stärka kvaliteten och öka likvärdigheten har hög prioritet för Centerpartiet. Genom fjärrundervisning kan kompetens delas över hela landet, och lärare kan fördela sin tjänst på flera skolor utan att dagligen behöva åka mellan dem. Det sparar tid och ger fler tillgång till de bästa lärarna.

Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Skola och utbildning2020-03-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Sveriges lands- och glesbygd behöver en livskraftig skola. En skola där alla får en likvärdig utbildning av hög kvalitet.

Var i landet du bor, eller vilken bakgrund du har, ska inte spela någon roll för dina förutsättningar att lyckas.

Tack vare Centerpartiet får skolorna på landsbygden nu nya möjligheter att stärka undervisningen med fjärrundervisning.

Skolan är ofta navet på lands- och i glesbygd. Men bristen på lärare i allmänhet, och på riktigt bra lärare i synnerhet, är tyvärr ett stort problem.

Att stärka kvaliteten och öka likvärdigheten har hög prioritet för Centerpartiet. Genom fjärrundervisning kan kompetens delas över hela landet, och lärare kan fördela sin tjänst på flera skolor utan att dagligen behöva åka mellan dem. Det sparar tid och ger fler tillgång till de bästa lärarna.

Var i landet du bor, eller vilken bakgrund du har, ska inte spela någon roll för dina förutsättningar att lyckas.

Tack vare digitaliseringen kan vi nu ge elever på lands- och i glesbygden en kvalitativ fjärrundervisning. Det är ett naturligt steg inom svensk utbildning som gör det möjligt för en duktig lärare att undervisa elever som finns på en annan skola.

Undervisningen sker digitalt med en handledare på plats på skolan. På det sättet kan skolor som har svårt att få behöriga eller erfarna lärare ändå få tillgång till just en sådan. Det höjer kvaliteten på undervisningen eleverna får.

Fjärrundervisningen är alltså avgörande för lands- och glesbygdsskolorna. Men den är också avgörande för nyanlända elevers tillgång till modersmålslärare och studiehandledare och för skolor i utsatta områden i storstäderna. Genom fjärrundervisning kan skickliga och kompetenta lärare på såväl lands- och glesbygden som i storstadsregionerna nu nå fler elever.

För oss centerpartister är det viktigt att varje elev blir mött där den står. Den som inte har lika lätt att lära ska få hjälp och stöd att utveckla sina kunskaper. Den som har lätt för sig ska få utmaningar och stöd att fortsätta utvecklas. Oavsett var i Sverige man bor.

Vi ser fjärrundervisningen som avgörande för lands- och glesbygdsskolornas överlevnad. Därför har Centerpartiet kämpat för att öka möjligheterna till fjärrundervisning.

I och med januariöverenskommelsen har vi lyckats ta svensk skola ännu ett steg framåt.

Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot (Västra Götalands län) och utbildningspolitisk talesperson

Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot (Malmö kommun)

Carina Sundbom, gruppledare för Centerpartiet i Skellefteå