Varannan damernas - men inte i medierna

Ett medieinnehåll som inte är jämställt bidrar till att bekräfta en maktstruktur där kvinnor underordnas män.

Ett medieinnehåll som inte är jämställt bidrar till att bekräfta en maktstruktur där kvinnor underordnas män.

Foto: Eduardo Di Baia

Samhälle och välfärd2019-11-23 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Ett medieinnehåll som inte är jämställt bidrar till att bekräfta en maktstruktur där kvinnor underordnas män.

Varannan person i världen är kvinna. Men om vi tittar på det globala nyhetsflödet kan man lätt få uppfattningen att de är betydligt färre än så.

I undersökningen "Who makes the news – Global Media Monitoring Project Report" framgår att andelen redaktionellt innehåll som fokuserar huvudsakligen på kvinnor var 24 procent år 2010. När den senaste undersökningen gjordes 2015 hade den siffran inte förändrats.

Ett problem med detta är att kvinnors verklighet riskerar att inte skildras. Ett jämställt samhälle har inte råd att slösa bort en sådan bank av erfarenhet och perspektiv.

Dessutom bidrar ett medieinnehåll som inte är jämställt till att bekräfta en maktstruktur där kvinnor underordnas män.

Men det är ju män som är chefer och sitter i ledande positioner inom politik och näringsliv?

Ja, så må det vara. Men det är inget annat än en bekräftelse av att denna maktstruktur är högst verklig och påtaglig. Det är inte en anledning för medierna att fortsätta förbise att vi faktiskt har både kvinnor och män i vårt samhälle.

Men hur ser det ut i Norran då? Är ni så himla bra på att lyfta fram både kvinnor och män?

Ja, det tycker jag att vi är. Men det betyder inte att vi fortfarande kan bli bättre.

Faktum är att vi mäter just detta.

Ett medieinnehåll som inte är jämställt bekräftar en maktstruktur där kvinnor underordnas män.

Under den senaste perioden vi mätte, 7 — 12 oktober, var 46 procent av alla som citerades i våra lokala artiklar kvinnor. 54 procent var följaktligen män.

Om vi bryter ner detta och tittar på de olika redaktionerna så kan man se att det är allra mest jämställt bland nyheterna. Där var 49 procent kvinnor och 51 procent män under samma mätperiod.

Tittar vi på sporten dominerade männen med 65 procent, mot 35 procent kvinnor. Medan Affärsliv uppvisar det rakt motsatta. Under denna vecka i oktober var så mycket som 75 procent kvinnor i vår näringslivsbevakning. Även när det gäller Kultur/nöje är det kvinnorna som är i majoritet med 63 procent, mot 37 procent män.

Det här är bara en kvantitativ mätning. Nästa steg blir att också ta reda på i vilken roll kvinnor och män medverkar.

Det är sedan tidigare känt att män ofta får framträda i egenskap av expert eller talesperson. Kvinnorna får istället ofta komma till tals när det handlar om att uttrycka en personlig erfarenhet. I ett globalt perspektiv är det fyra gånger vanligare att kvinnor definieras som hustru eller mamma, än att män beskrivs som make eller pappa.

Just inkludering i media är något vi ständigt kommer fortsätta att arbeta med. Här har vi säkert också mer att göra även när det gäller andra grupper i samhället, som exempelvis invandrare, äldre, barn och icke-binära.

I Norran vill jag att alla ska få plats.