Tufft för flyget när tåget rullar in

Förbättrade restider med tåg kan i framtiden avsevärt påverka hur resenärerna fördelas mellan tåg och flyg i norra Sverige.

Förbättrade restider med tåg kan i framtiden avsevärt påverka hur resenärerna fördelas mellan tåg och flyg i norra Sverige.

Foto: Pär Lindström

Samhälle och välfärd2019-07-06 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Förbättrade restider med tåg kan i framtiden avsevärt påverka hur resenärerna fördelas mellan tåg och flyg i norra Sverige.

I Almedalen släpptes i måndags en rapport som är intressant för oss som bor i en region där vi i stor utsträckning är beroende av flyget för våra transporter.

”Framtida resande med tåg och flyg” heter rapporten som tagits fram av projektet Botniska korridoren. Något som också har berörts på ledarplats i Norran, men som även jag vill ge min syn på.

Översiktligt kan man säga att rapporten visar hur förbättrade restider med tåg, i framtiden avsevärt kan komma att påverka hur resenärerna fördelas mellan tåg och flyg i norra Sverige. En utveckling som också kan försvåra för vissa flygplatser att överleva det närmaste decenniet.

Men detta förutsätter naturligtvis en fortsatt satsning på järnvägsnätet i norra Sverige. I rapporten pekar man på Norrbotniabanan Umeå-Luleå, dubbelspår Gävle-Härnösand längs Nya Ostkustbanan, åtgärder i Mittstråket och längs Norra stambanan.

Skellefteå behöver både tåg och flygDärför behöver Västerbotten synas i Almedalen

Om så sker är den förväntade överflyttningen från flyg till dagtåg, lågt räknat, upp emot 900 000 resenärer per år. Det är faktiskt så pass mycket som 80 procent av den resenärsöverflyttning som man beräknar kan ske genom de planerade höghastighetsjärnvägarna Göteborg-Stockholm och Malmö-Stockholm tillsammans.

Det visar om inte annat att det även är samhällsekonomiskt viktigt med en utbyggd järnvägstrafik i vår del av Sverige.

Transporter är och kommer att förbli viktiga för oss som bor i den här delen av Sverige.

Vi talar alltså inte om ett litet särintresse för ett fåtal, utan en märkbar förändring av resandet som dessutom har påtagligt positiva effekter för miljön. Och även om det redan i dag görs intressanta försök med elflyg så ligger den storskaliga elflygtrafiken väldigt långt fram i tiden. Om inte annat på grund av den enormt stora viktskillnaden mellan batterier och flygbränsle.

Om vi tittar på sträckan Skellefteå - Stockholm bedöms dagtågets marknadsandel 2030, enligt rapporten, vara 40 procent i relation till flyget. Som bekant är denna andel i dag noll procent.

Flyget kommer alltså fortsättningsvis att spela en roll för oss här uppe, men när samma sträcka går att tillryggalägga på knappt fem timmar med tåg kommer flyget behöva göra stora förändringar av sitt erbjudande för att möta konkurrensen.

Stockholms handelskammare: Finansiera Norrbotniabanan - bättre än höghastighetståg

Bland annat kommer en fortsatt satsning på hållbarhet att vara avgörande för flygets konkurrenskraft.

Men även när det gäller priserna. En snabb koll visar att om jag skulle vilja flyga tur och retur till Stockholm från Skellefteå den här helgen, får jag punga ut med mellan 5000 och 6000 kronor för den billigaste biljetten. En prissättning som går att upprätthålla så länge monopol i det närmaste råder på marknaden.

Jag tror verkligen att flyget fortsatt har mycket att vinna på andra produkter, så som charterflyg som gör det möjligt för resenärer utanför Stockholm att ta sig ut i världen utan att först behöva runda Arlanda.

I just det sammanhanget är direktsträckan mellan Umeå och Helsingfors högintressant. En linje som på ”ett ögonblick” öppnar upp hela Asien för vår region. Om inte annat intressant nu med tanke på våra kommande industriprojekt.

Transporter är och kommer att förbli viktiga för oss som bor i den här delen av Sverige. Det gäller både flyg och tåg. Därför är det viktigt med både hållbar och prisvärd valfrihet när det kommer till det framtida resandet.