Förtroende är något du förtjänar

Skellefteå buss vd, Andreas Olofsson, ser inga problem med att umgås och äta middagar med Scanias representanter efter arbetstid.

Skellefteå buss vd, Andreas Olofsson, ser inga problem med att umgås och äta middagar med Scanias representanter efter arbetstid.

Foto: Lars Andersson

Samhälle och välfärd2018-12-15 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Skellefteå buss vd, Andreas Olofsson, ser inga problem med att umgås och äta middagar med Scanias representanter efter arbetstid.

Vem avgör vilket förtroende du åtnjuter? Ja, inte är det du själv i alla fall.

Den pågående granskning som Norran just nu gör av Skellefteå buss visar dock att det finns de som tror att de själva avgör vad som är förtroendeskadande och vad som inte är det.

Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson och ytterligare en representant från det kommunala bolaget reste för en tid sedan till Shanghai på en kombinerad fabriks- och studieresa.

Resan arrangerades i sin helhet av Scania och Skellefteå Buss var det enda kommunala bolaget som deltog.

Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkohol Säljmöten och middagar under pågående upphandling: ”Det är ett stort no no”

Förutom ett fabriksbesök, och ett besök hos en underleverantör, ingick också ett antal föreläsningar och seminarier med koppling till Scanias verksamhet.

Men även mer nöjesbetonade aktiviteter, så som en kryssning längs Huangpu-floden, en rundtur, luncher och middagar. Scania tog notan för både mat och dryck.

Bussbolaget säger dock att det i avtalet för skolbussarna finns stipulerat att en resa till fabriken ska ingå och där leverantören ska stå för resekostnader och logi.

Skellefteå buss har också betalat en deltagaravgift på 2 500 kronor per person för hela veckan.

Det är inte du som avgör huruvida ditt agerande inger förtroende eller inte.

Det som vår granskning dock har siktat in sig på är huruvida värdet av det som Skellefteå buss låtit sig bjudas på överstiger denna deltagaravgift och lämpligheten i detta utifrån faktumet att Scania är en långvarig leverantör till kommunen. En relation som vd Andreas Olofsson själv beskriver nästan som ”ett äktenskap” på Scanias hemsida.

Andreas Olofsson tycker att Norran ”griper efter halmstrån” som han uttrycker det. Men vad han missar är att vår lojalitet i första hand ligger hos våra läsare. Det är på deras uppdrag vi granskar hur deras kommunala verksamheter fungerar. Det han menar när han påstår att vi ”griper efter halmstrån” är att detta inte är något som kommuninnevånarna behöver få kännedom om.

Skellefteå Buss vd om Shanghairesan: ”Ni griper efter halmstrån här”

Jag håller inte med honom. Däremot anser jag att man som journalist, och i förlängningen läsarnas representant, borde kunna förvänta sig större ödmjukhet från någon som är satt att förvalta det kommunala förtroendet.

Men Andreas Olofsson ser inga som helst problem med att umgås och äta middagar med Scanias representanter efter arbetstid.

”Jag har inga som helst bekymmer med det. Jag agerar professionellt. Jag pratar inte om affärsuppgörelser och här var det ju inte bara med leverantören, det var ju ett 40-tal personer i sällskapet”, säger han bland annat.

Jo, så kan man så klart resonera. Problemet är bara att det faktiskt inte är du själv som avgör huruvida ditt agerande inger förtroende eller inte.