Vi har agerat ansvarsfullt och långsiktigt

Det ansträngda ekonomiska läget gör att vi även i år kommer att vara tvungna att tillskjuta pengar.

Nolia konkurrerar inte med andra bolag. Nolia massor till de privata bolagen, skriver bland andra Fredrik Lundberg, vd Umeå Kommunföretag AB.

Nolia konkurrerar inte med andra bolag. Nolia massor till de privata bolagen, skriver bland andra Fredrik Lundberg, vd Umeå Kommunföretag AB.

Foto: Ulf Johansson/Norran

Replik2021-03-23 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Hans Anderssons, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten, och Mats Anderssons, regionchef Svenskt Näringsliv Västerbotten, debattartikel ”Skattebetalarnas pengar snedvrider konkurrensen”, publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 15 mars 2021.

I en debattartikel i Norran (15/3 2021) riktar företrädare för Svenskt Näringsliv i Norr- och Västerbotten kritik mot hur vi som ägare agerat när det gäller Nolia.

Först och främst: Nolia ägs av respektive kommun via moderbolagen i de kommunala bolagskoncernerna.

När det gäller debattartikeln innehåller den ett antal felaktigheter som vi anser är viktiga att belysa:

- Det aktieägartillskott på 15 miljoner kronor som Umeå, Skellefteå och Piteå gjorde 2020 var inte skattepengar. Det var ett tillskott som kunde ske tack vare vinster inom respektive bolagskoncern.

- Det ansträngda ekonomiska läget för Nolia gör att vi även i år kommer att vara tvungna att tillskjuta medel i form av vinster som genererats av andra kommunala bolag. Vår förhoppning är att det beloppet ska kunna bli lägre än 2020.

- Ägandet i mäss- och eventbolaget Nolia och de tillskott av kapital som på grund av coronapandemin varit nödvändiga är ingenting som vi bedömer bryter mot EU:s statsstödsregler.

Nolia konkurrerar inte med andra bolag. Nolia tillför i stället massor till de privata bolagen. Det kan handla om hotell, restauranger, butiker, privata bostadsägare som hyr ut hus och lägenheter och idrottsföreningar som hyr ut idrottshallar.

Totalt har Nolia under åren tillfört det privata näringslivet i regionen mer än 80 miljoner kronor årligen kopplat till besöksnäringen och 600 000–700 000 kronor per år till det lokala föreningslivet.

När Nolia bildades var syftet att tillföra respektive kommun en kraftfull aktör som förmådde skapa besöksanledningar och underlätta för privata företag att hitta kunder. Det tycker vi att vi har lyckats med.

Att pandemin ställt till det för Nolia är tråkigt. Men som ägare har vi agerat ansvarsfullt och långsiktigt. Precis på samma sätt som andra kommuner fått agera i samband med den här krisen.

Vi vill slutligen betona att det inte finns något egenvärde i att kommuner är ägare till Nolia.

Om det funnits privata företag som varit beredda att utveckla mäss- och eventverksamheten till vad den är i våra kommuner skulle det givetvis ha välkomnats.