Edward Riedl (M) försvarar idogt sitt partis och sina egna regerings svikna vallöften om kraftigt sänkta bränslepriser med att helt enkelt påstå att de beslut de fattar ger kraftigt sänkta priser. Det går dock inte att komma ifrån att skattesänkningen på bensin är 14 öre. Det är en sänkning som Moderaterna före valet skulle ha fnyst åt. Till och med den krona vid pump som Riedl väljer att tala om är långt ifrån det som utlovades före valet.
Egentligen är det väldigt enkelt. Moderaterna och Sverigedemokraterna ställde ut löften före valet och nu kan de inte uppfylla dem. ”Verkligheten spökar” som Oscar Sjöstedt uttryckte det. Det går, vilket de flesta av oss insåg redan före valet, inte enkelt att sänka bränslepriserna med flera kronor.
Riedl hänvisar till den sänkta reduktionsplikten. Det är tydligt att vi har fått en regering som inte bryr sig ett dugg om utsläppen av klimatgaser. Samtidigt som de kraftigt minskar på den reduktionsplikt som är det viktigaste verktyget för att minska utsläppen i transportsektorn så innebär förändringen också att vi riskerar förlora 15 miljarder i skogs och biodrivmedels branschens annonserade investeringar.
Dessutom klipper regeringen klimatbonusen över en natt, något som skapar osäkerhet för såväl bilbransch som för konsumenter som står och väljer inför en stor investering.
Det är uppenbart inte väljarnas ekonomi som är avgörande – det viktiga tycks vara att gynna Iran och Saudiarabiens oljeproduktion.
Samtidigt står vi iför en kostnadskris i kommunerna. Regeringens tillskott täcker inte de stora kostnadsökningar som kommuner och regioner står inför. Branschorganisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) räknar med att det skulle behövas tillskott på 20 miljarder kronor bara för att hålla samma kvalitet som idag. Vi riskerar att få se stora neddragningar på skolan, vården och omsorgen.
Det, Edward Riedl, kommer märkas på riktigt i folks vardag.