Replik: (M) vill utveckla flyget, vill majoriteten det?

Relik på Urban Stoltz (V) och Jan Remmets (V) debattartikel ”atsa på framtidens kommunikationer i Skellefteå” i Norran den 21/2.

”Skellefteå kan ligga i framkant i flygets omställning. Att motsätta sig flygplatsens utveckling är att blunda för teknisk utveckling och näringslivets behov.”

”Skellefteå kan ligga i framkant i flygets omställning. Att motsätta sig flygplatsens utveckling är att blunda för teknisk utveckling och näringslivets behov.”

Foto: Skellefteå Science City / Pressbild

Replik2025-03-05 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en debattartikel den 21 februari skriver två vänsterpartistiska representanter från majoriteten att Vänsterpartiet motsätter sig utvecklingen av Skellefteå Airport. Det är en både förvånande och häpnadsväckande omsvängning från majoritetens tidigare linje och ett tydligt exempel på en destruktiv flygskamspolitik. Istället för att se möjligheterna i ett hållbart flyg och stärkt infrastruktur, vädrar den politiska majoriteten nu en politik som hotar både näringslivet och Skellefteås utveckling.

Under det senaste Flygrådet uttryckte näringslivsföreträdare oro över att kommunen backar från planerna på att utveckla flygplatsen. Skellefteås företag behöver goda kommunikationer för att attrahera investeringar och säkra kompetensförsörjning. Att se ett av majoritetspartierna motarbeta flygets framtid skapar osäkerhet och väcker frågor om enigheten i kommunens styre.

Kommunen har planerat för en ny terminal och förbättrad infrastruktur vid Skellefteå Airport. En väl fungerande flygplats är avgörande för att Skellefteå ska fortsätta växa. Nu ifrågasätts alltså dessa satsningar av Vänsterpartiet, vilket gör det svårt att se hur majoriteten kan genomföra investeringarna utan interna konflikter.

Att flyget ställer om är självklart. Problemet är inte flyget, utan fossila bränslen – och lösningen ligger i teknikutveckling, inte i att begränsa resandet. Skellefteå Kraft driver, tillsammans med SkyNRG, projektet SkyKraft för att etablera en anläggning i Skelleftehamn för hållbart flygbränsle, eSAF. Med byggstart 2027 kan den leverera 100 000 ton hållbart bränsle årligen, skapa arbetstillfällen och minska flygets klimatpåverkan.

Skellefteå kan ligga i framkant i flygets omställning. Att motsätta sig flygplatsens utveckling är att blunda för teknisk utveckling och näringslivets behov. Frågan är därför om majoriteten står fast vid planerade satsningar – eller om Vänsterpartiet fått genomslag och flygplatsens utveckling lagts på is?

I regeringsställning införde Socialdemokraterna en flygskatt som slog mot norra Sverige. Moderaterna har avskaffat den. Vi ser vikten av ett hållbart flyg – men vet också att tillväxt och jobb kräver goda kommunikationer, både nationellt och lokalt.

Majoriteten är skyldig Skellefteborna ett besked. Står de upp för satsningarna – eller låter de flygplatsens utveckling stoppas? Skellefteborna förtjänar ett svar – och goda kommunikationer.